Lär barnen lustfylld matte

Växjö
Foto:
Foto:

Gör inte matematik komplicerat, för det är det inte och låt dina barn leka sig fram till lusten att räkna. De råden ger inspiratören och matteboksförfattaren Ingrid Olsson när hon skulle hjälpa ett 70-tal föräldrar på Östra Lugnets skola igång.

Artikeln publicerades 14 februari 2011.

– Tyckte du att matte var tråkigt i skolan, berätta det absolut inte för någon. Framförallt inte för dina barn, din bild av matematik ska inte färga av sig på deras. Dessutom är inte matematikundervisningen likadan idag. Man sitter inte tyst i bänkarna och tragglar regler, säger hon när Smålandsposten träffar henne strax innan kvällens föreläsning. Ingrid Olsson satt också med i regeringens matematikdelegation, har varit föreläsare på lärarhögskolor och är själv gammal folkskollärare. Numera pensionerad men fortfarande engagerad.
Östra Lugnets skola ligger i samma rektorsområde som Gustavslundskolan. Dit har 325000 kronor gått i det särskilda projektet Matematiksatsning 2010. Som en av ett fåtal skolor i Växjö kommun är Gustavslundskolan utvald för att vidareutveckla sin matematikundervisning.
Och de ligger helt rätt i tiden, bara för någon vecka sedan krävde Finansinspektionen en satsning på matematiken. I en rapport och undersökning inspektionen beställt från Svenskt kvalitetsindex beskrevs hur dåligt det var ställt med kunskaperna, dessutom att unga utan "räknefärdighet" inte klarar sig lika bra ekonomiskt framöver när det blir svårt att ta ställning till allt från bolån, pension och privatekonomi. Just den där räknefärdigheten har Finansinspektionen fått regeringens uppdrag att hjälpa upp i Sverige.
Camilla Stenmalm är matematiklärare på Gustavslundskolan och kan med bidraget från Matematiksatsning 2010 fortsätta utveckla skolans "matteverkstad". Den drog hon igång tillsammans med de andra lärarna för två år sedan när Växjö kommun uppmärksammade mycket dåliga resultat i geometri och taluppfattning bland eleverna. Verkstaden har fått stort genomslag.
– Det handlar om att vi försöker vara konkreta, vi har skapat olika mattelådor och i dem finns allt från mobiltelefoner, barbiedockor och Ikealampor. Vi använder oss av allt för att hitta fram till matematiken.
Nästa steg är att skapa matematikryggsäckar så att undervisningen kan flytta utomlands.
Delvis är Camilla Stenmalm inspirerad av Ingrid Olsson.
– För precis så är det, det gäller att hitta matematiken i allt och att ge den ett språk som barnen kan förstå och prata. Då går det mycket lättare att få till kopplingen mellan att räkna kottar, förstå skillnaderna i tal och så det abstrakta i räknesätten, symbolerna. Så mattelektioner idag ska absolut inte vara tysta, säger Ingrid Olsson som menar att föräldrar har ett stort ansvar.
– Det gäller att aktivera matematiken precis när barnen själva har nytta av den. Sen kan vi börja med algebra och annat mycket tidigare, det handlar bara om hur vi presenterar det, säger Ingrid Olsson.
Vad Matteverkstaden på Gustavslundskolan egentligen gett är inte klart än, ingen av eleverna har genomgått några nationella prov än. Men eftersom undervisningen inriktar sig på förståelse och att man måste kunna visa att man förstått i de nya nationella proven så tror Camilla Stenmalm på resultat.
– Framförallt gillar barnen matten, de vill inget hellre än att räkna. Se på hur många som fick mattespelet Ubongo i julklapp bland mina elever.