Mediekoncern utökar sitt ägande i Outnorth
Nätbutiken Outnorth – som säljer kläder och utrustning för friluftsliv – har sitt lager och administration med cirka 45 medarbetare i Växjö. Bolaget har även två fysiska butiker, en i Växjö och en i Kalmar.
Smålandsposten berättade i höstas att Outnorth har haft en dramatisk tillväxtökning sedan lanseringen 2012 men att man har haft svårt att nå lönsamhet. Sammanlagt handlar det om närmare 100 miljoner kronor i negativt rörelseresultat under fyra år.
Men ägarna, med bolaget Verdane Capital i spetsen, har också hela tiden skjutit till det kapital som behövts för att Outnorth ska kunna fortsätta att utveckla sin verksamhet.
Nu meddelar mediekoncernen Egmont Publishing, som i slutet av 2016 gick in som delägare i Outnorth, att man utökar sitt ägande till en tredjedel av av bolaget.
– Outnorth är en stark och intressant verksamhet som vi har stora förväntningar på. Med investeringen stärker vi vår position i bolaget genom att förenkla ägarstrukturen. Outdoor-segmentet tilltalar oss och är ett av våra strategiska fokusområden inom e-handel, säger Cato Broberg, ansvarig för e-handel inom Egmont i ett pressmeddelande.
– Det är mycket glädjande att Egmont visar sitt förtroende och nu tar ytterligare ett steg in i bolaget, det är en mycket bra avslutning på ett spännande år som präglats av stark tillväxt, säger Outnorths vd Lars Nykvist i en kommentar.