Miljonsmäll drabbar länstrafikbolagen

De småländska länstrafikbolagen och danska DSB tog i hand och gjorde gemensam körning. Men danskarna hade räknat lågt och bryter samarbetet i förtid. Och det har blivit en dyr resa för smålänningarna – drygt 26 miljoner kronor – på grund av ett otydligt formulerat avtal.

Växjö

– Det finns egentligen bara förlorare i en sådan här resa, säger Sven Sunesson (C) som är ordförande i trafiknämnden.
Det handlar om de så kallade Krösatågen. Det statliga danska bolaget DSB började trafikera vissa sträckor i Smålandslänen och även i Halland i december 2010. Avtalet sträcker sig till 2018 men redan nu i mars är det slutkört för danskarna. De fick inte ekonomin att gå runt och länstrafikbolagen har vägrat gå in med mer pengar.
– De har gjort ett gott arbete men de har lagt ett för lågt anbud från första början, säger Sven Sunesson.
Konkurrenten Veolia väntas ta över de aktuella sträckorna och de ansvariga länstrafikbolagen försäkrar att resenärerna inte ska märka av bytet i någon större utsträckning. Men notan för haveriet slipper vare sig smålänningar eller hallänningar undan. De juridiska texterna i affären visade sig innehålla otydligheter och efter en omgång i en skiljenämnd gick danskarna vidare med segern. Utslaget ger DSB rätt till dryga 26 miljoner kronor.
Länstrafiken i Jönköping får ta den största smällen eftersom den mesta trafiken går där men Länstrafiken Kronoberg får också ta sin del, runt 2,5 miljoner kronor.
– Man kan aldrig vara nog noggrann när det gäller att täcka upp i de juridiska texterna, konstaterar Sven Sunesson.
”Det finns egentligen bara för­lorare i en sådan här resa.”