”Nytt” bildäck var 15 år gammalt

Växjö ,
Foto:
Arkivfoto: TT

Växjöbons ”nya” däck fick punktering direkt och bilen behövde bärgas. Nu kräver han tusentals kronor i ersättning från bilverkstaden.

En Växjöbo har vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i en tvist med en bilverkstad i stan.

Enligt mannens anmälan behövde han i augusti byta ett däck på sin bil och bilverkstaden monterade detta samt gjorde en hjulinställning på bilen.

När mannen hämtade bilen berättade verkstadspersonalen att man hade satt på ett begagnat däck men att detta var så gott som nytt och mannen betalade.

Men första gången som han körde bilen blev det direkt punktering på det ”nya” däcket. Eftersom detta skedde mitt i natten behövde bilen bärgas och däckjouren fick kontaktas.

Enligt mannens anmälan till ARN bedömde däckjouren att det punkterade däcket var ”15 år gammalt”. Växjöbon skriver att han inte lyckades få någon ersättning från bilverkstaden trots upprepade försök och därför vänder han sig nu till ARN.

Han kräver i sin anmälan att verkstaden ska ersätta honom för hans utgifter i samband med däckkrånglet. Denna summa – som inkluderar kostnader för bärgning, däckjourens byte av däck samt verkstadens hjulinställning – uppgår till drygt 7 000 kronor.

ARN ska nu granska ärendet och besluta om Växjöbon har rätt till någon ersättning.