Ölmässa vill locka 400 besökare

Växjö

Efter matmässa, whiskeymässa och vinmässa. I slutet på april är det dags för ölmässa i Växjö. – Vi hoppas att det kan bli ett återkommande evenemang, säger initiativtagaren Robert Helberg.

Artikeln publicerades 20 januari 2014.

Biljetterna till den kommande mässan/festivalen är ännu inte släppta­ men redan är intresset stort. På en nyskapad facebooksida har hundra- tals redan gått in och gillat sidan och Robert Helberg som står bakom idén till mässan säger att intresset är inspirerande.
– Faktiskt har det varit ont om ölmässor i södra­ Sverige generellt sett. I alla fall om man menar rena ölmässor, i kombination med annat finns det däremot, säger han.
Arrangör av endagseventet är Kök11 tillsammans med Robert Helberg. Det hela kommer därför ske i Kök11:s lokaler på I11-området.
– Det var en smidig lösning, de har ju redan alla tillstånd och de lokaler som krävs. Skulle jag ha ordnat allting själv hade det blivit mycket bökigare­ med allt vad det innebär.
Ambitionen är att få dit ett tiotal utställare­ och man hoppas på omkring 400 besökare. Planeringen har pågått i ett år även om det skett i lågfart med tanke på att han arbetar heltid med annat.
– Huvudmålet med festivalen är att sprida kunskap om bra öl. Självklart handlar det om att ta vara på ett växande intresse hos många att engagera sig i vad man äter och dricker. Det är fler och fler som bryr sig om kvalitet, smak och dofter när det handlar om öl.
Konceptet för mässan är detsamma som många liknade evenemang. Besökarna köper en biljett för att komma in, för att få provsmaka köper man dessutom ett häfte med kuponger. Hur många kuponger varje smakprov kostar är olika för varje utställare, men varje smakprov får max vara 10 cl.
– Det kommer att serveras mat och dryck i lokalerna också men det viktigaste är provsmakningen. Ekonomiskt hoppas vi på en liten vinst för att kunna driva­ konceptet vidare men huvudmålet är inte ekonomin utan att sprida kunskapen och intresset för öl.