SD tar avstånd från Håkan Klassons uttalande om kvinnor

Flera Sverigedemokrater i länet tar nu avstånd från partikollegan Håkan Klassons uttalande om fler barbröstade kvinnor i partiet.
– Jag ska ha samtal med honom om detta, säger Börje Tranvik.
Växjö • Publicerad 25 juli 2014
Smålandsposten 24/7.
Smålandsposten 24/7.Foto:
Håkan Klasson (SD).
Håkan Klasson (SD).Foto:

Det var på torsdagen som landstings- och kommunpolitikern Håkan Klasson från Älmeboda i Tingsryd, sa till Smålandsposten att han efterfrågade ett samarbete med feministiska Femen och att han önskade fler barbröstade kvinnor i partiet.

– Det kanske till och med kan vara en del utav herrarna som uppskattar de bara brösten, sa Håkan Klasson.

Annons

Smålandsposten har under torsdagen varit i kontakt med flera Sverige­demokrater i länet och frågat vad de tycker om Håkan Klassons uttalande. Partiets gruppledare i landstinget, Börje Tranvik från Häradsbäck, tar nu avstånd från uttalandena.

– Jag tar avstånd från det som Håkan Klasson har sagt. Det han sa har inte med landstingspolitiken att göra och när man är politiker på den nivån, bör man inte göra sådana uttalanden. Personligen får han väl säga vad han vill, men att sätta vårt Sverigeemblen under uttalandet är inte okej, säger Börje Tranvik.

Börje Tranvik planerar att samtala med Håkan Klasson redan under torsdagskvällen.

– Jag vill inte säga om det får några konsekvenser utan det får framtiden visa. Men jag ska prata med honom i kväll, säger han.

Har du fortfarande förtroende för honom?

– Ja det är ju klart, i denna specifika fråga har jag inte det, men i andra frågor har jag förtroende för honom.

Även Maria Sitomaniemi Stjernfelt från Ljungby tar avstånd från Håkan ­Klassons uttalande.

– Jag har inte talat med Håkan, men jag har läst artikeln och det han säger är inget jag står bakom. Jag vill inte kommentera om jag har förtroende för honom, för det han har sagt är så löjligt, säger Maria Sitomaniemi Stjernfelt (SD) som står överst på en av partiets listor till landstinget.

John Hed kandiderar till både landstinget och kommunfullmäktige i Tingsryd.

– Det han har sagt har inget med Sverigedemokraternas politik att göra, dessutom tror jag att han har sagt det med glimten i ögat. Men jag delar inte hans uppfattning, säger John Hed (SD), från Konga.

Per Jodenius
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.