Studenters spelidéer till Boss Medias projekt

Växjö Artikeln publicerades

Jakten på spelidéer pågår ständigt hos Växjöbaserade Boss Media. Tillsammans med Sigma Kudos tar Boss Media nu hjälp av Linnéuniversitet och universitetet i Kharkov, Ukraina. I ett unikt projekt tävlar under våren 25 studenter från varje universitet om att ta fram den bästa spelidén.

– Idén kom upp under en gemensam resa med Boss till Ukraina i maj 2009. Vi var där för att diskutera olika uppdrag och direkt efter hemkomsten till Sverige tog vi kontakt med universiteten som ställde sig positiva, säger Niklas Malmros på Sigma Kudos i Växjö.
Nu är alltså projektet igång. Övningarna ingår i två kurser, en i programmering och en i medieteknik med speldesign men ger inga akademiska poäng.
– Däremot får studenterna en mycket bra utbildning. De måste också skriva ned hur de har tänkt sig spelidén och uttrycka sig på engelska. Det är bra för kreativiteten, säger Roger Lindqvist, universitetslektor och samverkansansvarig på Linnéuniversitetets institution för datavetenskap, fysik och matematik.
Nu väntar några intensiva månader för studenterna.
I juni ska bidragen vara inlämnade för en jurybedömning och i augusti blir det klart vem som vinner.
Förstapriset går inte av för hackor. Segraren får 1 000 euro (knappt 10 000 kronor) samt resa och uppehälle till någon större spelmässa i världen.
Dessutom betalar Boss Media 500 euro (knappt 5?000 kronor) för de spelidéer som företaget gillar.
-På sikt kan vi också tänka oss att rekrytera någon av de tävlande till företaget, säger Markus Ludvigsson på Boss Media.
Som en världsledande leverantör av informationslogistiklösningar har Sigma Kudos, med totalt cirka 550 medarbetare, haft en affärsrelation till Ukraina sedan början av 2000-talet.
-?Nu är vi 160 anställda i Ukraina, varav 20 från Ukraina och tio från Växjö hjälper till på Boss. För oss innebär det här projektet en möjlighet att hitta studenter med rätt kompetens, säger Niklas Malmros på Sigma Kudos.