Växjöbo vinner tvist om sen och trasig markis

Växjö Artikeln publicerades
Foto:Marcus Ericsson/TT

En Växjöbo beställde en motordriven markis till huset som skydd för sommarsolen. Den anlände inte förrän på hösten. Då var den sönder.

I början av juni i fjol beställde en kvinna i Växjö en motorstyrd markis som skulle skydda mot sommarsolen på husets terrass.

Men företagets leverans av markisen blev försenad och den dök inte upp förrän i september. När kvinnan skulle montera den upptäckte hon även att en kåpa var trasig.

Eftersom hon inte hade någon plats att vinterförvara markisen i väntan på montering vände hon sig till företaget och begärde att få häva köpet, men det blev nej.

Då vände hon sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som nu har granskat fallet.

Det aktuella företaget har förklarat för nämnden att de skickade markisen i augusti men att speditören då ”tappade bort den”. När det gäller den trasiga kåpan menar företaget att man har erbjudit sig att ersätta den och stå för monteringen.

Men ARN går nu på Växjöbons linje och beslutar att hon har rätt att häva markisköpet. Nämnden riktar ingen kritik mot att leveransen dröjde men anser att företaget inte har hanterat kvinnans reklamation på rätt sätt.