Annons

Stoppa trafikplatsen vid Fagrabäck

Det är nödvändigt och inte för sent att stoppa trafikplatsen vid Fagrabäck. Riv upp beslutet eller lägg åtminstone planerna i malpåse, skriver Pål Karlsson, Järda Blix, Uno Pettersson, Lena Lillieblad och Lars Edqvist.
Debatt • Publicerad 19 mars 2020
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Debattskribenterna vill att den planerade trafikplatsen vid Fagrabäck i Växjö stoppas.
Debattskribenterna vill att den planerade trafikplatsen vid Fagrabäck i Växjö stoppas.Foto: Jonas Engman

En ny jättetrafikkarusell vid Fagrabäck är inte förenlig med klimat- och miljömålen. Det är dock inte för sent att tänka om. Följ Trafikverkets egen fyrstegsprincip och tankarna i kommunens förslag till ny översiktsplan.

Transporterna står för 90 procent av koldioxidutsläppen i Växjö kommun. Det framgår av rapporten Miljöstatus i Växjö 2015 och har knappast förändrats på fem år. Nationellt står personbilarna för 60 procent och lastbilarna för 30 procent av utsläppen från inrikes transporter. Det torde inte vara särskilt annorlunda i Växjö.

Annons

Ska vi bli klimatneutrala krävs att biltrafiken minskar kraftigt. Att bara byta ut bensin- och dieselfordon mot fossilfria räcker inte.

Stålet i bilarna orsakar stora koldioxidutsläpp när det tillverkas. Bilar tar plats, bullrar, river upp hälsoskadliga partiklar och orsakar olyckor. Batteritillverkningen till elbilar är långt ifrån miljövänlig. Då är det galet att bygga ut Fagrabäcks trafikplats.

Illustration över den planerade trafikplatsen hämtad från Trafikverkets film om projektet.
Illustration över den planerade trafikplatsen hämtad från Trafikverkets film om projektet.Foto: Trafikverket

Kommunen och Trafikverket gjorde år 2015 en åtgärdsvalsstudie för det övergripande vägsystemet i Växjö stad. Där konstateras att Växjö har ”en oproportionellt stor andel biltrafik jämfört med liknande städer” och att potentialen för att förändra detta är god. I kalkylen för vägbygget vid Fagrabäck tas tvärtom en trafikökning på 25–40 procent för given. Är det inte målen som ska styra?

Enligt Trafikverkets egna riktlinjer ska den så kallade fyrstegsprincipen tillämpas för att säkerställa god resurshushållning och hållbar samhällsutveckling. Det första steget, Tänk om, är att överväga åtgärder som kan påverka behovet av transporter och resor samt valet av transportsätt. I det andra steget, Optimera, prövas åtgärder som ger ett mer effektivt utnyttjande av den befintliga infrastrukturen. Först om varken steg ett eller två löser problemen ska man gå vidare till steg tre, Bygg om, och slutligen steg fyra, Bygg nytt.

Fyrstegsprincipen har inte tillämpats för Fagrabäck. Ingen utredning har gjorts om hur trafiken i rusningstid skulle kunna fås att minska så att den nuvarande rondellens kapacitet räcker. Detta är minst sagt anmärkningsvärt.

I det förslag till ny översiktsplan som nyligen var på samråd finns en utvecklingsstrategi som bland annat ska främja ett klimatsmart transportsystem. Enligt strategin ska gena kollektivtrafiklinjer med hög turtäthet eftersträvas. Hållplatserna "utrustas så att de blir attraktiva pendlarstationer där bytet till kollektiva färdmedel går smidigt".

Här ska finnas "stöldsäker cykelparkering, bilparkering med laddstolpar, plats för bilpooler och service av olika slag, till exempel varuutlämning". Sådana pendlarstationer föreslås bland annat vid Risinge, Uråsa och Ingelstad. Även orter utanför Växjö kommun, som Hovmantorp och Tingsryd, bör få en sådan pendlarstation.

Detta är en intressant lösning som bör prövas innan trafikplatsen byggs. Avsätt en bråkdel av de trehundra miljoner, som trafikplatsen beräknas kosta, för ett fullskaleförsök.

Förslaget till översiktsplan innebär också att tidigare planer på utbyggnad av staden österut skjuts på en obestämd framtid. Den trafikökning som detta skulle medföra var ett viktigt argument för en ny trafikplats vid Fagrabäck.

Så, kära beslutsfattare: Var modiga och framsynta. Riv upp beslutet om Fagrabäcks trafikplats. Lägg åtminstone planerna i malpåse till dess seriösa tänk om-alternativ prövats.

Annons

Pål Karlsson, f d översiktsplanerare

Järda Blix, arkitekt

Uno Pettersson, Naturskyddsföreningen Växjö

Lena Lillieblad, omställning Växjö

Lars Edqvist, f d kommunpolitiker

Annons
Annons
Annons
Annons