Hårförlängning trasslade till det
Förra sommaren besökte kvinnan en frisörsalong i Älmhults tätort. En hårförlängning utfördes för 5 200 kronor men efter några veckor var håret alldeles trassligt. Salongen redde ut håret men en kort stund senare återkom problemet igen.
Ett analsyresultat från tillverkaren visade att hårstråna var vända åt fel håll. Kvinnan erbjöds nytt löshår kostnadsfritt men begärde att få alla pengar tillbaka. Salongen erbjöd 3 000 kronor för själva håret - men ville inte betala tillbaka pengarna för de fyra timmar som det tog att sätta dit håret. Kvinnan accepterade inte erbjudandet och anmälde ärendet till ARN.
Nu rekommenderar ARN att salongen ersätter kvinnan för alla kostnader i samband med den misslyckade hårförlängningen, det vill säga produkten, arbetstiden och de särskilda produkterna som köptes vid tillfället - sammanlagt 6 569 kronor.
Nämnden poängterar att felet ytterst beror på den som feltillverkat löshåret. Men eftersom kunden ingått avtal med salongen, och inte tillverkande, är det salongen som bär det fulla ansvaret.
Salongen har ännu inte diskuterat hur de ställer sig till ARN:s rekommendation.