Annons

Kairos anbud vann -trots dubbelt så dyrt

Två företag tävlade om att få göra en omvärldsanalys för Älmhults kommun. Båda uppfyllde kravspecifikationen men Kairos future fick uppdraget – trots att det var dubbelt så dyrt.
Älmhult • Publicerad 14 februari 2014

Kommunen presenterade i onsdags den omvärldsanalys som företaget Kairos future under hösten har arbetat fram. Där slogs det fast vilka åtgärder Älmhult bör genomföra för att bättre kunna möta framtiden.

Slutnotan för Älmhultsrapporten landade på 443 000 kronor men Kairos anbud var inte det enda. Även analysföre­taget Trendie skickade in ett anbud och erbjöd sig att göra jobbet för halva kostnaden.

Annons

Men Johan Johansson, kommunens upphandlingssamordnare, säger att priset i slutänden var av underordnad betydelse.

– I stället tittade vi på olika kvalitetsparametrar som tidigare erfarenhet av liknande uppdrag. Då var det milslång skillnad mellan företagen, säger han.

Men i tilldelningsbeslutet står det att ni ska anta det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet?

– Men då tittar vi på fler parametrar än bara priset. Det är vad vi får ut som är intressant och vi kände att vi fick ut mer av Kairos anbud.

Erik Nilsen, konsult på Trendie och som var med och skrev anbudet till Älmhult, tycker en formulering i tilldelningsbeslutet låter konstig när han tittar på det igen. Där står det att Älmhult vill se ett upplägg där utgångspunkten är att först identifiera viktiga trender i omvärlden för att sedan ta ställning hur kommunen ska anpassa sig. Där står också att Trendie inte har ett sådant upplägg, men det håller inte Erik Nilsen med om.

– Jag tycker inte det stämmer med vad vi skrev i anbudet. Vår metod är ganska lik Kairos där vi vill se till trender som sedan ska ge inspiration till ett storgruppsmöte, säger han.

Johan Johansson säger att han inte har samma uppfattning. Han menar i stället att det var stor skillnad mellan vilken erfarenhet företagen hade av liknande uppdrag.

– Ser man till de bådas referenslista är det stor skillnad.

Erik Ottosson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons