Övergivet hus lockar kommunen
Godsmagasinet ägs av Trafikverket och har inte använts på flera år. Då det begav sig användes fastigheten som förråd för det som fraktades med godstågen. I dag tycks det endast vara hem åt mängder av duvor. Betonggolvet är svart av fågelskit, fönstren har spikats igen och hål syns i såväl väggar som tak.
Först ville Trafikverket riva godsmagasinet. På så vis skulle de få behålla tomten och slippa underhållet av det oanvända godsmagasinet. Men miljö- och byggnämnden, länsstyrelsen och Smålands museum är överens om att huset har så höga kulturhistoriska värden att en rivning bör undvikas.
– Det är ju en estetiskt tilltalande byggnad. Ur byggnadssynpunkt är det ett intressant byggnadsverk som har flera plus, trots det dåliga skicket. Miljö- och byggnämnden har därför bestämt sig för att inte tillåta en rivning, säger Bengt Pettersson, teknisk chef i Älmhults kommun.
Ett nytt alternativ har därför dykt upp. I samband med nämndens besök i godsmagasinet har förhandlingar om ett eventuellt övertag inletts mellan kommunen och Trafikverket. Frågan är till vilket pris?
Enligt Bengt Pettersson är kommunen medveten om det desperata läge som Trafikverket befinner sig i, eftersom de oanvända lokalerna numera bara kostar pengar och tid, utan att fylla en funktion. Men samtidigt kommer mycket kommunala pengar att behövas för att få ordning på huset.
– Vi är inte beredda att betala så mycket för fastigheten, och jag tror inte att priset kommer att bli så högt. Men det tillkommer mycket kostnader för att få igång en verksamhet och sedan underhålla den, säger han.
När bygg- och miljönämnden sammanträdde förra gången stod ett studiebesök på dagordningen. De lämnade kommunhuset, gick över tågrälsen och kröp in i det sönderslagna hålet i det stora, röda trähuset som finns placerat mittemot stationsbyggnaden i Älmhult.
– Nu funderar vi på vad vi skulle kunna göra med lokalen om kommunen köper den, säger Bengt Pettersson.
Besöket bland fågelskit och glassplitter resulterade inte i några konkreta idéer hos tjänstemännen och ledamöterna i nämnden. De fortsätter att fundera tills i höst.
– Jag kan tänka mig att det kan bli något för ungdomar, de verkar redan ha hittat hit, säger Bengt Pettersson och hänvisar till några ölburkar längs väggarna.
Det är ett kallt hus, vilket betyder att byggnaden saknar isolering. Och så mycket mer ombonat förväntas det inte heller bli.
– Om vi ska köpa huset kommer vi fortsätta använda det kallt. Men vi måste antagligen utrusta det med vatten och toaletter, därför finns det skäl till att värmeisolera ett rum i mitten av huset.
Dessutom måste huset tillgänglighetsanpassas. Funktionshindrande ska kunna ges tillträde och säkerheten behöver bli bättre. Utanför huset finns en två meter bred lastbrygga i trä. Bredvid går flera tågspår i bredd. Tåg svischar förbi i hög hastighet.
– Antingen stänger vi alla utgångar mot rälsen eller så bygger vi ett staket. Varken vi eller Trafikverket vågar utsätta kreti och pleti för någon risk, säger Bengt Pettersson.