Annons

Pågatågstopp dröjer i Liatorp och Eneryda

Det är besvikelse i både Liatorp och Eneryda över att Pågatågens stopp skjutits fram i en obestämd framtid. – Vi ska kämpa vidare, säger Mauritz Lennartsson, ordförande i Liatorps samhällsförening.
Älmhult • Publicerad 4 mars 2011
Cecilia Lindsten, Eneryda bygderåd, hoppas på att det blir en planskild korsning vid järnvägen i väntan på tågstopp.Foto: Kajsa Erlandsson
Mauritz Lennartsson.Foto: Bosse Vikingson

Både Liatorp och Eneryda kan få Pågatåg i framtiden. Men ingen av orterna finns med i någon konkret planering just nu. Så även om politikerna har en förhoppning om framtida tågstopp så lär det ligga åtskilliga år framåt i tiden.

Den enda orten som får stopp i Älmhults kommun, förutom Älmhult, är Diö. Som Smålandsposten rapporterade på torsdagen kommer de nya Pågatågen att stanna där från december 2012. Tidigare samma år ska stationsområdet byggas om för runt 28 miljoner.

Annons

För de boende i Eneryda och Liatorp är det förstås ett bakslag att tågen kommer att susa förbi.

-Många är besvikna för många hade hoppats på det här. Men vi ska kämpa vidare för vi måste få tågstopp på våra orter också, menar Mauritz ”Moje” Lennartsson, ordförande i Liatorps samhällsförening.

Lennartsson menar att även om inte Älmhults kommunpolitiker har bestämt detta på egen hand, så spelar det en viss roll med kontakter. Därför kanske det blev Diö före Liatorp.

-Var bor det mest kommunpolitiker? Personliga kontakter ska man aldrig bortse ifrån, säger Moje Lennartsson, som dock menar att det mesta förstås handlar om ekonomi.

-Man har väl inte råd att bygga ut allt i en sväng.

Och även Eneryda bygde- råd har förståelse för att ekonomin satt käppar i hjulet för ett tågstopp i Eneryda.

-Det är nog bara att acceptera att det inte finns pengar just nu. Men vi hoppas att vi får till en övergång vid järnvägen i alla fall i väntan på tågstoppet, säger Cecilia Lindsten, som sitter i Eneryda bygderåds styrelse.

Ett tågstopp innebär mycket för bygden, inte minst för äldre som kanske kan bo kvar längre.

-?Det är inte så lätt att sätta sig i en bil och köra när man är 80 för att åka och handla. Då är det lättare att ta tåget, fortsätter Cecilia Lindsten.

Men Eneryda och Liatorp har inte försvunnit helt från agendan. Det garanterar Älmhults kommunalråd.

Annons

-I de EU-pengar som vi har fått för att bygga ut tågtrafiken ligger genomförandet av Diö stationen och förstudie för Liatorp och Eneryda. Nu har mycket fokus legat på att få trafiken att gå i?gång, så vi har inte tagit itu med Eneryda och Liatorp. Det blir nästa del vi kommer att jobba med. Men det som är viktigast är att vi kommer i?gång med trafiken och att den blir så positiv som vi tror, säger Elizabeth Peltola (C).

Även Vislanda, som är nästa planerade stopp för Pågatågen, får vänta. Dock sannolikt inte lika länge.

-Det är väldigt komplicerat i Vislanda, bland annat med ett ställverk från 1959, samtidigt som Vida har sin bangård där också, berättar Eva Palmér, projektkoordinator, Region- förbundet södra Småland.

Daniel Samuelsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons