Annons

Willys flyttar till handelsområdet

Willys är första klara butiken på handelsområdet - efter Ikea såklart.
Det tillkännagav Ikano retail centres vd Jan Kristensson igår - men också att det hittills gått trögt att locka aktörer.
Älmhult • Publicerad 14 februari 2012
Jan Kristensson, vd Ikano Retail Centres, som är företaget som bygger butikerna som växer upp jämte Ikeavaruhuset.
Jan Kristensson, vd Ikano Retail Centres, som är företaget som bygger butikerna som växer upp jämte Ikeavaruhuset.Foto: Lena Gunnarsson

– Inte segare än någon annanstans, men lågkonjunkturen gör att det tar längre tid att skriva kontrakt, säger han till Smålandsposten just efter ceremonin.

Med tanke på Ikeas attraktionskraft är han dock inte orolig för att inte kunna fylla området.

Annons

– Jag hoppas kunna presentera det mesta under våren, sa han.

Sten-Erik Christensson, butikschef på Willys, var förstås glad över att få berätta om nyheten, som han fick reda på först i torsdags.

– Det känns kanonbra, det här har vi väntat på, säger han och syftar på att det varit tyst från Ikano retail centres en längre tid.

Han vill mer än gärna vara tidigt på plats i den stadsdel som kommer att byggas upp ute på Haganäs. På sin nuvarande plats, just intill det ordinarie Ikeavaruhuset, har de funnits sedan ungefär tio år. Den nya lokalen på Haganäs, som de fått preliminära besked att kunna flytta in i under hösten 2013, ger dem runt 3 000 kvadratmeter totalyta, vilket är 1 000 mer än idag.

– Vi kommer ha ett fullsortiment och kommer också genomgå en Willmatisering – att bli en modernare matvarubutik i linje med Willys nya koncept.

Antagligen kommer också dagens drygt 30 personer stora personalstyrka att utökas.

Vad som händer med deras nuvarande lokal, som också ägs av Ikano, är dock oklart.

– Det är inte avgjort ännu, men den kommer inte att vara kvar som handelslokal på samma sätt som idag, säger Jan Kristensson på Ikano retail centres.

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons