Alvesta bröt överenskommelser
Man kan till och med hävda, att kommunen har brutit, eller struntat i, överenskommelser som gjorts vid två olika tillfällen.
För det första så fanns tågkort till eleverna med i den grundläggande kalkylen, när tågstoppen i Moheda och Vislanda planerades. Om inte skoleleverna fick tågkort skulle man inte kunna minska på busstrafiken, vilket var en förutsättning för att kunna satsa på tågstoppen, resonerade planerarna på Regionförbundet.
För det andra gjordes en överenskommelse mellan Regionförbundet och kommunerna, när de nya tågstationerna/stoppen öppnades, att kommunerna skulle bekosta även tågkort.
Aven Sunesson (C), ordförande i trafiknämnden, bekräftar uppgifterna.
– Det är tråkigt att det blivit så här. Thomas Johnsson skyller på Länstrafiken, det är fel. Det är kommunen som fattat beslut som inte stämmer. Det fläckar trafiken och folk blir arga och det går ut över eleverna, menar Sven Sunesson.
Han ifrågasätter därför starkt utbildningsnämndens beslut i juni och är också kritisk mot att de som beslutet gäller, gymnasieeleverna och deras föräldrar, inte informerats före skolstarten.
Frågan om tåg-/busskorten ska behandlas i nämnden igen. Den väcktes på senaste nämndmötet av Jonas Engkvist (C) och Helene Andersson (C).
– I samband med öppnandet av de nya tågstationerna gjordes en överenskommelse mellan Regionförbundet och kommunerna att bekosta även tågkort. Vi anser att Alvesta kommun ska hålla sin del av avtalet. Att som nu ta bort tågmöjligheten för Vislandas och Mohedas elever i stället för att ge alla elever tågkort strider mot regionala överenskommelser och elevers valfrihet och möjlighet till en smidig studietid, står det i en inlämnad skrivelse.
Det kom som en total överraskning för nämndordförande Thomas Johnsson (M) att det skulle finnas överenskommelser om tågkorten.
– Vi och förvaltningen hade ingen vetskap om detta, säger han.