Bokning på Vislandabadet får beröm och hård kritik: ”Fått ganska många synpunkter”
Här saknas innehåll
I mitten av juni öppnade Vislandabadet för säsongen. Med öppningen kom en stor förändring, nämligen ett nytt bokningssystem.
Jämfört med tidigare år är dagen uppdelad på ett förmiddags- och ett eftermiddagspass, mellan vilka man måste lämna badet. Ovanpå detta har det införts en maxgräns för antalet gäster som släpps in, vilket ligger på 200 stycken per pass.
Vi frågade ett flertal besökare om deras reaktioner på förändringarna, som fick både beröm och negativ kritik. Nedan svarar Alvesta kommuns fritidschef, Martin Sallergård, på dessa synpunkter.
• Det är skönt att det inte är så väldigt många badgäster som det kunde bli tidigare år.
– Att ha upplägget vi hade tidigare år utan en övre gräns för antalet gäster var aldrig aktuellt. Det var därför vi införde förbokade biljetter. Vi har fått ganska många synpunkter om att det är en bättre badmiljö nu, inte lika trångt och att man kan röra sig mer över området.
• Jag har bättre uppsikt över mina barn i vattnet nu.
– Visst är det så. Är det inte lika trångt har du bättre uppsikt, både för personalen men också för föräldrarna.
• Bokningen gör det svårare med spontanbad.
– När det finns begränsningar så kräver det lite planering, men vi känner att en god badmiljö är så pass viktig. Vi försöker också hjälpa dem som tycker att bokningssystemet är krångligt, men jag tror att de flesta förstår hur man gör nu.
• Om vi vill vara där en heldag måste vi lämna en timme mellan passen och sen betala för en ny entré under eftermiddagen.
– För de som är återkommande besökare hos oss kan man köpa ett säsongskort, ett väldigt prisvärt alternativ som ger bra möjligheter att komma och gå.
”Det är inte så konstigt att det kommer synpunkter när man gör förändringar.”Martin Sallergård
För de som bara besöker badet några få gånger då?
– Vi har gjort den här förändringen för att vi vill att många ska kunna komma och bada här. Med vår nya maxgräns hade vi bara kunnat ta in 200 gäster om vi gjort som andra anläggningar, men vid midsommar kunde vi till exempel ha 400 gäster under två pass vilket känns fantastiskt.
• När vi var där var det en cirka 25 minuter lång kö in då alla som bokat pass kom samtidigt.
– Det är faktiskt inget jag känner till, men jag kan tänka mig att det kunde ta lite tid de första dagarna när folk ville köpa säsongskort till exempel. Sen tror jag det är en vanesak, när folk lär sig att ha biljetten nära till hands går det smidigare.
• Jag tänkte boka en plats när det var 1,5 timme till stängning och det var 20 personer på badet. Då gick det inte att boka för det var fullt.
– Där har vi gjort en förändring. Om man tidigare försökte köpa en biljett runt en timme innan stängning så gick det inte. Nu har vi förlängt den tiden så det går att komma in tight inpå stängning.
• Om du bokar en biljett men får förhinder så får du inte pengarna tillbaka utan uppvisat läkarintyg eller liknande.
– Jag tänker att om du köpt en biljett och bokat ett pass så är det vad som gäller. Det blir svårt för ett utomhusbad om det till exempel börjar regna och alla då väljer att återta sin bokning. Så har man köpt en biljett så har man köpt en biljett.
Det går alltså inte att få pengarna tillbaka om man får förhinder?
– Det vi brukar göra är att godkänna återköp om man kan uppvisa ett läkarintyg, men det här är en fråga vi får ta med oss.
Martin Sallergård ser det som att införandet av bokningarna har varit lyckat, inte bara för att han upplever att badmiljön har blivit bättre.
– Vi gjorde detta också för att skapa en bättre arbetsmiljö för vår personal. Nu får de en paus mitt på dagen då de kan gå ifrån och de behöver inte stå ute i solen hela dagen. Under långa dagar är det väldigt viktigt.
Vad har du fått för reaktioner från badgästerna?
– Det är inte så konstigt att det kommer synpunkter när man gör förändringar, men vår ingång har hela tiden varit att göra upplevelsen så bra som möjligt för så många som möjligt.