Annons

Brosektioner fogas samman

Arbetet med resecentrum fortskrider enligt planerna. Oavsett väder och vind. Kylan som nöp tag ordentligt i början av veckan försvårade arbetet för dem, som jobbar för att resandet ska bli bekvämare och säkrare.
Alvesta • Publicerad 10 februari 2012
Seppo Lathivaniemi svetsar på en skarv mellan två brosektioner. Det är många ytor som ska fogas samman.
Seppo Lathivaniemi svetsar på en skarv mellan två brosektioner. Det är många ytor som ska fogas samman.Foto: 
Martin Johansson hukar i råkylan i en grop, där jobbar med fundamentet till ett av brons trapphus.
Martin Johansson hukar i råkylan i en grop, där jobbar med fundamentet till ett av brons trapphus.Foto: 
Försiktigt Det gäller att kliva försiktigt uppe på brobalkarna, när golvplåtarna ska läggas till rätta. Det gör Rikard Nilsson och Mattias Ek.
Försiktigt Det gäller att kliva försiktigt uppe på brobalkarna, när golvplåtarna ska läggas till rätta. Det gör Rikard Nilsson och Mattias Ek.Foto: Urban Nilsson
I september ska bron vara färdigbyggd och se ut som på bilden.
I september ska bron vara färdigbyggd och se ut som på bilden.Foto: 

För det är meningen med resecentrum, att resandet ska bli säkrare och bekvämare. Inget spring över spåren längre, utan rulltrappor, hissar till bron som reser sig över stationsområdet och inget desperat letande efter parkeringsplatser, som ska byggas på sjösidan.

Själva jobbet med detta är inte särskilt bekvämt.

Annons

– Det hade varit ett idealjobb om det varit kortbyxejobb. Men nu är det svalväder, säger montageledare Rikard Nilsson, Bröderna Jansson Nissavarvet AB, som gör svetsjobbet år NCC, huvudentreprenören.

Platschef Per-Erik Petersson instämmer leende. Han har kollen på vad alla gör, på att arbetet flyter och just nu ett 20-tal yrkesmän, markarbetare, trä- och betongarbetare, maskinförare, smeder med flera, som han ansvarar för.

På sjösidan av järnvägen vilar tre brosektioner, som håller på att fogas samman. Totalt ska nästan 70 meter bro sättas ihop. Snart landar en sektion till.

Sektionerna svetsas ihop. Varje skarv består av 13 svetsytor. En enda skarv är en veckas jobb för två man. Under en sektion ligger Seppo Lahtivaniemi på en lastpall och svetsar, inte bekvämt men det finns värre:

– Det finns betydligt värre svetslägen än detta; att ligga åtta meter upp i luften och svetsa. En skarv får vi uppe i luften. Men det är mycket som ska göras innan, säger Rikard Nilsson.

Sektionerna har tillverkats av Bröderna Jansson Nissavarvet och Rikard Nilsson har varit med om produktionen. Han går försiktigt när han kliver uppe på bron med kollegan Mattias Ek för att lägga golvskivor av plåt på balkarna. Den blå plastfärgen som lagts på som skydd är glashal.

När den jättelika bron är klar väger den 110 ton.

Martin Johansson svetsar på pålar, som ska göra förankringen av bro och trapphus säker på den gamla sjöbottnen. Han svetsar fast plattor, som ska gjutas in byggnaderna.

– Det är ett kallt jobb. Men man är så koncentrerad så att man glömmer det, säger Martin Johansson, inhyrd svetsare från Hisab, ett Göteborgsföretag.

Hittills har cirka 110 pålar bultats ner och det blir fler. Marken är gammal sjöbotten.

När bron är nästan helt klar ställs den upp på en ställning med teflonbelagda balkar. Sedan skjuts bron framåt över spåren med hjälp av domkrafter och ansluts till trapphuset vid stationen. Detta spektakulära moment sker under vecka tolv, om tidsplanen håller.

Margitta Lennartsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons