Ersättningstrafik är en viktig inkomstkälla
Alvesta Buss & Taxi har avtal med både Björks Buss i Västerås, som samordnar SJ:s ersättningstrafik och med Bussakuten, som samordnar övrigas. Men det var ändå inte så extremt i söndags.
– Vi har tre turistbussar, som vi kör ersättningstrafik med. De ställde vi i stand by några timmar, men bara en av dem körde. Bussen gick till Borås och Göteborg. Två bilar togs in, en gick till Älmhult och Osby, en till Värnamo, säger Peter Gustavsson, också delägare i företaget, som därutöver ägs av Barbro och Kurt Johansson.
– Vi har varit med om mycket värre!
De lojala medarbetarna, chaufförerna, är värda en stor eloge, framhåller Mikael Johansson:
– Många gånger ringer vi till dem mitt i natten och de ställer upp. Vi har en mycket flexibel organisation.
Många av chaufförerna har både taxikort och busskort. Att dessutom Alvesta Taxi & Buss har kort framkörningstid gör ersättningstrafiken ännu smidigare.
Den står för cirka 40-50 procent av omsättningen för busskörningen i Alvesta Taxi & Buss. Dessutom är företaget anslutet till Sverigetaxi och är flygtaxicentral, vilket genererar många körningar.
– Vi har 450 bokningar per vecka och det bara växer, säger Peter Gustavsson.
Moheda Buss och Grimslövsbuss har gemensam jour och var också engagerade under helgen. Anders Lövsund hade det hektiskt, telefonen gick varm.
– Det var lite jäktigt. Jag fick ut bara en buss. Jag försökte få tag på folk, men chaufförerna ställde inte upp, säger han.
Den bussen gick till Kalmar. Sedan kördes inga fler Grimslövs- eller Mohedabussar.
– De ville ha ut flera bussar. På förmiddagen var det Öresundstågen, sen var det Krösatågen. Men det löste sig på annat sätt.
På Bussakuten var det mycket hektiskt enligt Öresundstågs affärschef Mikael Danielsson.
– Det var besvärliga timmar. Söndag är en stor trafikeringsdag. Öresundståg har en miljon passagerare per månad i normal trafik. Totalt hade vi ett 20-tal bussar i drift för ersättningstrafiken i hela området, säger Mikael Danielsson.