Annons

Jernhusen motsätter sig planerna på ombyggnad

Ombyggnaden av Alvesta resecentrum har stött på problem, eftersom Jernhusen inte vill gå med på de aktuella planerna på ombyggnation, anser Regionförbundets trafiknämnd.
Alvesta • Publicerad 18 mars 2011

Regionförbundets trafiknämnd tar avstånd från Jernhusens agerande när det gäller gångtunneln över spåren i ett pressuttalande.

– Jernhusen vill inte vara med och utveckla dagens stationshus till ett modernt resecentrum. Detta trots att regeringen har beslutat att det ska utvecklas och att Jernhusen är ett av staten helägt bolag, säger trafiknämndens ordförande Sven Sunesson (c).

Annons

Jernhusen vill inte genomföra anslutningen till det befintliga stationshuset av gångtunneln över spåren, eftersom inte Alvesta kommun medfinansierar detta med 4,6 miljoner kronor.

Till skillnad från Trafiknämnden anser Jernhusen att det finns goda skäl att inte ansluta tunneln:

– Den blir ingen trygg plats för resenärerna. En ansluten gångtunnel måste vara uppvärmd, den blir ett tillhåll för andra än resenärer. Då blir den inte trevlig och trygg för resenärerna. Den erfarenheten har vi från andra platser, säger presschef Cecilia Granath.

Hade Jernhusen bortsett från trivsel- och säkerhetsperspektivet, om kommunen hade stöttat med 4,6 miljoner kronor?

– Nej, då hade vi samtidigt fått jobba med kommunen för att göra platsen trygg, antingen genom verksamhet där eller stationsvärd, säger hon.

Trafiknämndens ordförande Sven Sunesson säger så här:

– Frågan om säkerheten har de inte lyft i diskussionerna. De har sagt att de inte har råd och vi finansierar till och med håltagningen.

Hur vill du kommentera trivsel och säkerhet?

– Det problemet måste man hitta en lösning på. Jernhusen har erfarenhet och kan säkert lösa detta, säger han.

Genomförandeavtalet är så utformat, att Jernhusens ställningstagande inte hindrar det övriga projektets genomförande. Jernhusen och Alvesta kommun diskuterade i februari en utredning om en alternativ stationsbyggnad som Jernhusen genomfört.

Annons

Trafikverkets projektchef för bygget Martina Rydberg anser inte att Jernhusens ställningstagande är ett problem.

– Om det är ett problem beror på vilket perspektiv man har. Vi gör det möjligt att bygga anslutning i ett senare skede, säger Rydberg.

Margitta Lennartsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons