Statoil river mack och Oljeschejkerna bygger nytt
Statoil river bensinpumpar och tankar. När det är klart ska marken saneras.
Det är en onödig rivning och sanering, ett slöseri, anser Thomas Johnsson, Oljeschejkerna AB, som erbjudit sig att köpa utrustningen.
Statoil hyr marken av CLB, ett bolag som Thomas Johnsson köpt.
– Jag erbjöd mig att köpa utrustningen. Jag planerar att driva en automatstation där. Det finns bara två mackar i Alvesta nu, en vid södra utfarten och så vår vid norra, säger han.
– Det finns behov av en mack i östra Alvesta. Där bor många och nya området Spåningslanda är på gång. Allt finns där, detaljplanen tillåter bensinstation, behovet, försäljningsvolymen.
Men han fick till svar, att Statoil inte gör den typen av affärer. Men Thomas Johnsson planerar ändå att bygga en mack på fastigheten.
– Macken är en vettig insats för Alvesta. Vi finns här. Vi ska riva affärsbyggnaden, som är dålig, och sedan sätter vi i gång, säger han.
Oljeschejkerna har 17 mackar i drift i länet och omgivande län.
Fastigheten har hyst bensinstationer sedan 60-talet. Vad marken innehåller i form av miljögifter är inte känt än.
– Vi tar bort alla pumpar för att återlämna marken till markägaren inom sex månader. Planen är att vi ska vara klara med rivning och sanering den sista februari nästa år, säger Statoils informatör Lukas Krol.
Enligt Lukas Krol måste Statoil riva för att kunna sanera och eliminera miljöskulden.
– Vi måste riva och ta ner allt för att åtgärda miljöskulden. Men vi skrotar inte utrustningen, vi tar vara på det som kan användas som reservdelar. Vi har 302 fullservicestationer och nästan lika många automatstationer, säger Lukas Kroll.
Tidsplanen är tre månaders rivning och tre månaders sanering. Men exakt går inte att säga, saneringsarbetet varierar från plats till plats.