Tågexeditionen läggs ner - epok går i graven
Tågexpeditionen har nio anställda. Sedan det gamla ställverket byttes ut för tolv år sedan sköts trafikledningen med hjälp av datorer.
– Det är lite som att spela dataspel, säger Hasse Runesson, som har jobbat på tågexpeditionen sedan 1980.
Han är en av dem som fortfarande har jobb när trafikledningen från Alvesta stängs ner på lördag. Men han får pendla till Vaggeryd, och det blir ett ensamjobb. Tre av hans kollegor flyttar också till Vaggeryd, en ska börja jobba i Olofström och tre blir övertaliga.
Hans Runesson bestämde sig för att jobba vidare i Vaggeryd med blandade känslor.
– Jag hade tänkt mig att vara kvar på järnvägen tills jag går i pension. Det är tråkigt. Det är tio elva mil enkel resa till jobbet och där jobbar man alltid ensam också, säger Hasse Runesson.
Flera av de som jobbar på tågexpeditionen i Alvesta har jobbat ihop i många år. Lennart Elofsson började samtidigt som Hasse Runesson. Han har åldern inne och valde garantipension.
– Det är blandade känslor. Det har gått tåg här i 150 år och alltid varit bemannat, säger Lennart Elofsson.
Båda kallades till anställningsintervjuer i Vita villan i Växjö, den som nu ska rivas. Annelie Eliasson började jobba på tågexpeditionen ett år senare. Hon är nu sektionschef för trafikledningen Småland-Blekinge. Hon tycker att det är tråkigt att arbetsplatsen i Alvesta upphör, att den fina sociala arbetsgemenskapen försvinner.
– Det är oerhört sorgligt att man lägger ner en driftsenhet. Men det är progress, framåtskridande, det skapas en ny modern trafikledning och samtidigt blir det ett nytt trafikupplägg, Krösa-Syd och tågen stannar i Vislanda, Diö och på många andra orter, säger hon.
Att trafikledningen skulle flyttas till Malmö har varit på gång länge.
– När vi hade plattformsövergångar var det säkrare att ha trafikledningen här i Alvesta. Nu när bron över spåren är byggd finns det inte längre något skäl till att trafikledningen ska vara här, säger Annelie Eliasson.