Åsa älskar sitt nya jobb: ”Kundmötena är det bästa”
Det är mötet med kunden som får Åsa Carlson att längta efter jobbet när helgen närmar sig sitt slut.
– Kundmötena är det bästa med mitt jobb, säger Åsa med eftertryck.
Hon beskriver sitt arbete med en entusiasm och glädje som smittar.
”Det var nyfikenheten på livet som ledde till karriärbytet”
– Ja, men livet blir ju så mycket härligare när man delar med sig av sin energi, säger Åsa. När jag möter människor med ett leende får jag ett leende tillbaka.
Sina egna energidepåer fyller hon på genom att träna. Innan Åsa sadlade om till försäkringsrådgivare drev hon eget gym och hon är fortfarande gruppträningsinstruktör på fritiden.
Det var nyfikenheten på livet som ledde till karriärbytet.
– Jag hade arbetat med träning under många år och kände att det var dags att prova något nytt. Först jobbade jag några år med kundkontakt och marknadsföring inom byggbranschen, men så fick jag veta att Länsförsäkring Kronoberg sökte företagsrådgivare.
Åsa började som försäkringsrådgivare med inriktning mot företagskunder på kontoret i Växjö för ett drygt år sedan.
– När jag började fick jag förmånen att jobba sida vid sida med en mentor, det var en fantastisk väg in i yrket, konstaterar hon.
Företagsrådgivarna jobbar med försäkringsfrågor som rör väldigt varierande branscher.
– Det är kundens behov som styr, vilket gör jobbet varierande och kul. Jag har hamnat på en plats där jag känner att jag utvecklas varje dag och vi är ett fantastiskt team på min avdelning, som hjälps åt att skräddarsy de bästa lösningarna åt våra kunder. På företagsavdelningen är vi i dagsläget nio stycken som jobbar med företagsförsäkring. Dessutom har vi helheten för länets företagare, där bank och pension är de två andra viktiga benen för både trygghet och möjligheter.
”Tillsammans kan vi bena ut var riskerna finns och på så sätt hitta det bästa försäkringsskyddet”
Den del av jobbet som Åsa gillar allra bäst är mötena ute hos kund.
– Vi erbjuder ofta våra kunder att komma ut och besöka deras verksamheter för att förstå dem bättre. Behov och villkor skiljer sig åt och vi lägger stor vikt vid att lära känna våra kunder.
Att sätta sig in i motionärernas vardag för att kunna hitta det bästa träningsupplägget blev Åsa expert på i rollen som personlig tränare, och det är en egenskap hon har stor nytta av även som försäkringsrådgivare.
– Mitt arbete går ut på att förstå kundens vardag, så vi tillsammans kan bena ut var riskerna finns och på så sätt hitta det bästa försäkringsskyddet. En försäkring är ju egentligen en produkt som alla behöver men som ingen vill nyttja. Försäkringen ska bara finnas där och fånga upp den dagen det händer.
När en skada inträffar är det skadeavdelningen som kunden kontaktar.
– Det skulle kunna innebära att jag bara fick vara med på en del av kundens resa i min roll som försäkringsrådgivare, men för oss är uppföljningen väldigt viktig och våra avdelningar jobbar därför nära varandra. I företaget råder dessutom en anda av ständigt lärande, att hitta rätt framåt tillsammans för kundernas bästa.
Åsa, som själv bor i Stojby utanför Växjö tillsammans med familjen, värnar om sin bygd och är stolt över att jobba på ett företag som gör detsamma.
– Det känns fint att jobba i en verksamhet som bryr sig om och engagerar sig. I gengäld har vi många trogna kunder och mötet med en nöjd kund är den bästa belöningen jag kan få för mitt arbete!
Åsas bästa försäkringstips
Ta dig tid! Som företagare har man mycket på agendan. Då hamnar försäkringsfrågan inte alltid högst upp på listan, men det kan bli en dyrköpt bortprioritering. Jag vill råda alla att avsätta tid för ett möte med sin försäkringsrådgivare, gärna årligen. Vi finns här för att hjälpa er.
Våga ställa frågor! Många tycker att försäkringar är svårt, men det finns inga dumma frågor. Våga be om en genomgång även om du har varit kund hos ditt bolag en längre tid. Det är lätt att glömma bort att justera försäkringen efter förändringar i verksamheten – stora som små.
Skydda dig! Digital säkerhet för dig och ditt företag är viktigt under alla årets dagar, men har varit extra mycket i fokus senaste tiden. Se till att du har ett bra skydd både förebyggande och om skadan skulle vara framme. Vår cyberförsäkring ger dig experthjälp vid databrott eller dataintrång och tillgång till support dygnet runt.