Byggplanering för segregation?
Det är bara några stycken som har överklagat Växjö fullmäktiges beslut att tillåta byggandet av jättestora hyreskaserner på norrsidan av Mörners väg mellan Liedbergsgatan och Kungsvägen (Smålandsposten 4 januari 2020).
Någon frågar sig: Varför är det så få som protesterar?
Varför inte en massdemonstration med upphetsade klagorop utanför kommunhuset?
Svaret är enkelt men kanske svårt att förstå för en politiker.
Många boende i området har inte svenska som sitt modersmål, de har inte satt sig in i byggärendet och de är glada över att ha kommit till ett land, där de i alla fall lever i fred och har tak över huvudet. Ganska många bor här i en övergångsperiod mellan singellivet och familjelivet i drömvillan, åter andra bor här i väntan på att dö, men att dock få leva i en skön miljö den tid som är kvar.
Alltså är det ganska få som ser vårt bostadsområde som sin konstanta och försvarsvärda hemmamiljö. Varför då denna kritik mot fastighetsägarens byggplaner?
Det kan tyckas att det hela är en fråga om ett 30-tal skyddsvärda blodlönnar, men så är det ju inte. Lätt som en plätt kan en tjänsteman på länsstyrelsen ta bort skyddet för träden. Kanske är det redan gjort? Jag vet vilka argument som finns. Då återstår ändå den allt överskuggande (ett väl valt ord) frågan om höjdkasernernas betydelse för Växjös totala miljö.
Man förhånade ofta den byggnation som gjordes i öststaterna på 1950- och 1960-talet. Kolla nu på foton därifrån och jämför med vad som planeras för Hov-Dalbogård. Se så mycket luft och gröna gräsytor det fanns mellan hyreskåkarna i DDR!
Här hos oss, år 2020, ska man klämma ihop kåkarna så de skuggar och skymmer varandra och möjligen lämnar plats för ett gång- och cykelstråk.
Parkeringsplatser? Nej, folk ska lära sig att leva utan bil. Men när fossildrivna bilar blir förbjudna kommer folk att köpa/äga el- eller gasbilar. Möjligen kan då några få hyra en dyr underjordisk garageplats i kasernerna.
Idag har minst hundra boende i området bilplats ute och ett femtiotal i de garage som kommer att rivas. Mörners väg kommer med all sannolikhet att bestå som trafikstråk. Många som kör där är inte Växjöbor. Vad får de för upplevelse av staden? Knappast att den skulle styras av folk med någon som helst smak eller något som helst skönhetssinne.
Vad vi får är en bekräftelse på den segregation som tycks oundviklig när en stad drabbas av tillväxtberusning så som Växjö gör.
Det vore givetvis en grym prestigeförlust om fullmäktige fick bakläxa av Mark- och miljödomstolen, men jag tror att de arma ledamöterna och tjänstemännen kommer över det traumat i glädjeyran, när de får flytta in i nya Resecentrum och därifrån så enkelt kan kliva ombord på tåget som tar dem till deras inspirationsmiljöer Archangelsk i Ryssland, Glasgow i Skottland eller varför inte till mer närbelägna Borlänge?
Sistnämnda stad blev ju korad till Sveriges fulaste stad häromsistens.
Olov Lindberg, boende i området sedan 1975