1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Elevernas rätt till kunskaper får aldrig åsidosättas

Det svenska samhället ställs nu inför svåra prövningar. Det ställer stora krav på kommuner och friskolor att vara lyhörda för lärarnas arbetssituation och behov. Eleverna har trots den rådande situationen rätt till kunskaper.
”Trots den exceptionella situationen är det viktigt att undervisningen påverkas i så liten utsträckning som möjligt”, skriver Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund.
Foto: Jessica Gow/TT

Många elever är helt beroende av den dagliga kontakten med läraren för att ta sig framåt. Det finns elever som saknar stöd och förutsättningar hemifrån. Kanske har de inte ens en miljö där de kan sitta ostört hemma. För dem kommer det att bli extra tufft.

Distansundervisning leder tyvärr till kännbara kunskapsförluster och förutsättningarna varierar dessutom över landet. Det gäller såväl elevers tillgång till bredband i hemmet som teknisk kapacitet för distansundervisning i skolorna.

Distansundervisning är en nödlösning som dessutom kräver en helt annan pedagogik än när eleverna finns på plats. Även om lärare kommer att göra det yttersta för att det här ska fungera blir det svårt att undvika ett kunskapstapp för eleverna.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på smp.se, appen MinSMP, e-tidning, sajterna minhockey.se, minboll.se och vxoweek.se. 3 månader för endast 3 kr! (ord pris 567 kr)

Vi lärare hamnar nu i en helt ny undervisningssituation som innebär en extra arbetsbelastning. En omläggning av hela den planerade undervisningen innebär en betydande kraftansträngning för lärarna och det måste finnas rimliga förväntningar på vad som är möjligt att åstadkomma. Det går aldrig att fullt ut ersätta distansundervisning med det personliga mötet och det som händer i ett klassrum.

Trots den exceptionella situationen är det viktigt att undervisningen påverkas i så liten utsträckning som möjligt. Det ställer stora krav på kommuner och fristående skolor att vara lyhörda mot bakgrund av den press som lärare nu arbetar under. I detta ansträngda läge kommer det säkert att uppstå problem och bekymmer, men då är det viktigt att behålla lugnet och skapa en atmosfär av tillit.

Den oro som elever och föräldrar känner för uteblivna kunskaper, prov och betyg får många lärare nu försöka hantera. Men det finns ingen anledning att underblåsa denna oro. Lärare kommer i situationer som denna att ta sin del av ansvaret och i möjligaste mån medverka till att skapa lösningar som ger eleverna de bästa möjligheterna inför framtiden.

Elevernas rätt till kunskaper får aldrig åsidosättas. Men huvudansvaret har varje kommun och varje friskola att svara upp mot lärares och elevers behov.

Målet är att så långt det är möjligt visa att vi kan ge kvalitativt god utbildning i ett läge då landet är i kris. Men det betyder att också eleverna och föräldrarna ska ta sitt ansvar. Vi är många som jobbar hårt med att få det här att fungera.

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund

Läs mer

Coronatider

Kronobergarna köper mer sexleksaker i coronatider

Sedan svenskarna uppmanades att jobba hemifrån, har konsumtionen av sexleksaker ökat i hela landet.

Medan du sov

Medan du sov: Här är nattens händelser

Tre anhållna för stöld och skadegörelse i Växjö.

Brott

Fyra anmälningar om misshandel vid bilträff

I samband med en bilträff på Mediamarkts parkering i Växjö har polisen tagit upp fyra anmälningar om misshandel.

Avbetalningsplan

Idrottsförening betalar tillbaka bidrag på 142 000 kronor – fastnade i stickprovskontroll

Både Riksidrottsförbundet och Växjö kommun har ställt krav på återbetalning av bidrag för 2018.

Superettan

Det gick för långsamt, Öster

Öster stiftade bekantskap med ett nytt lag i form av Akropolis. Men jag tror Öster i efterhand är besvikna över att man inte skapade mer mot Samuel Brolin i deras mål.

Ledare

Stopp för orimliga sommarjobb

Kommunpolitiker borde verkligen lära sig att använda sig av sitt kritiska tänkande.