Annons

Flygplatsen behövs för regionens globala närvaro

Genom att välja Växjö Småland Airport för din nästa resa hjälper du till att hålla Kronoberg öppet och stödjer samtidigt lokala arbetstillfällen, flygets miljöarbete och tillgängligheten i regionen. Det skriver Ulf Axelsson, vd Växjö Småland Airport, Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen flygbranschen.
Debatt • Publicerad 12 september 2019
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Ulf Axelsson, Växjö Småland Airport, och Fredrik Kämpfe, Transportföretagen, skriver att det är viktigt att regionen har en flygplats.
Ulf Axelsson, Växjö Småland Airport, och Fredrik Kämpfe, Transportföretagen, skriver att det är viktigt att regionen har en flygplats.Foto: Urban Nilsson

Vi vet att flyget behövs. Hur mycket vi än önskar så kan inte andra trafikslag erbjuda samma möjlighet att resa snabbt och effektivt. Kanske en viktig resa över dagen till Stockholm när du har bråttom tillbaka. Men med flyget till Stockholm når du också norra Sverige och städer som Sundsvall, Umeå och Östersund på bara några få timmar. Väljer du flyget till Amsterdam öppnar sig världen med endast ett byte. Chartertrafiken och lågkostnadsbolagen ger familjer möjlighet att enkelt resa på utlandssemester och lockar hit turister.

Just nu ser vi vikande passagerarsiffror inrikes. Det kan snabbt leda till problem för många delar av Sverige. Nedgången i flyget slår självklart hårdare mot en liten flygplats som Växjö än stora flygnav som Arlanda och Kastrup. De flyglinjer som först drabbas är nämligen det småskaliga regional- och inrikesflyget genom lägre turtäthet och högre biljettpriser.

Annons

Vi känner nog alla av flygdebatten i Sverige. Men det är något som inte står rätt till i ett debattklimat som straffar ut inrikesflyget som står för bara 0,9 procent av vårt lands totala koldioxidutsläpp och som faktiskt arbetar intensivt med att reducera sina utsläpp. Särskilt oroande är utvecklingen nu när flyget står på randen till ett grönt genombrott. Allt fossilt bränsle har en negativ miljö- och klimatpåverkan och vi måste minska fossilberoendet. Därför har svenska flygbranschen en mycket klar målsättning: flyget ska bli fossilfritt - inrikes 2030 och utrikes 2045.

Och vi är på god väg. Växjö trafikeras av några av världens mest miljöambitiösa flygbolag som klimatkompenserar för sin verksamhet och erbjuder passagerare att redan idag betala för att flyga på biobränsle. Tillsammans med bland annat Växjö kommun driver flygplatsen ett projekt för att öka tillgången till lokalt producerat biobränsle. Men omställning kostar pengar och för att öka tillgången på biobränsle och stötta satsningar på el- och hybridflyg måste flyget tillåtas vara lönsamt.

Att driva en regional flygplats är en utmaning, men det är en utmaning vi gärna möter tillsammans med framtidsmedvetna passagerare. För vi är övertygade om att flyget behövs, såväl idag som imorgon. Det är flyget som säkert och effektivt tar oss ut i världen - och ger omvärlden åtkomst till oss. Man kan säga att flyget för oss närmare varandra helt enkelt och vi får inte underskatta betydelsen av gemenskap. Vårt mål är ett hållbart flyg och ett effektivt transportsystem där alla trafikslag samverkar.

När du väljer att resa från Växjö bidrar du till flygets omställning samtidigt som du håller Kronoberg öppet. Det är ett grönt och klokt val. Och ett bra val för framtiden.

Ulf Axelsson, vd Växjö Småland Airport, Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen flygbranschen

Annons
Annons
Annons
Annons