Annons

Följ Mariestads exempel när det gäller vätgas

Regionen kan ta stort miljösteg vid upphandling av elbussar med nollutsläpp. ”Gröna Kronoberg” kan välja bort växthusgasen från egna kollektiva fordon.
Insändare • Publicerad 25 februari 2020
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenterna tycker att regionen ska komplettera upphandlingen av elbussar med att utreda solcellsanläggning som med vatten tillverkar vätgas.
Skribenterna tycker att regionen ska komplettera upphandlingen av elbussar med att utreda solcellsanläggning som med vatten tillverkar vätgas.Foto: Lars-Göran Rydqvist

Förslaget är att regionstyrelsen kompletterar beslutet den 4/6 2019 inför upphandling av 76 elbussar. Upphandlingen saknar för närvarande bränslealternativet solcellsproducerad vätgas från egen tankanläggning, för att driva bränsleceller i nya tysta elbussar som har nollutsläpp.

Förslag till komplettering av upphandling av elbussar:

Annons

• Att utreda solcellsanläggning som med vatten tillverkar vätgas, som driver bränsleceller som ger kraft till elmotor, med endast lite vatten som utsläpp.

Finns att se i Mariestad, med tio av kommunens bilar, bland annat för hemtjänsten.

• Att utreda elbussar med bränsleceller. Serietillverkning sker i EU och globalt. EU subventionerar elbussar med vätgas till 2023. Bränslekostnad, nära diesel.

• Att utreda omformning av biogas till vätgas, för att minska CO2 och NOx.

Vår gemensamma önskan är att Region Kronoberg och Växjö kommun går samman, gärna med några fler kommuner och utreder en tankanläggning i Växjö för vätgas. Samarbetsmodellen finns tidigare i andra sammanhang.

När en större volym produceras till våra kollektivt ägda fordon, kan lönsamheten säkras för de entreprenörer som investerar i att bygga tankanläggningen. Lönsamhet är en förutsättning. Samtidigt kan allmänheten börja köpa och tanka vätgasbilar med nollutsläpp. Mariestads kommun räknar med att uppnå lönsamhet för kommunen vid 30 vätgasbilar. Systemen är självproducerande och kan leverera el till fordon, sälja el och värma bostäder.

”Allt som behövs är vatten och sol”.

Vi hoppas att Region Kronoberg vill utreda vätgas, som ett regionalt första steg, i den Europeiska och globala ”solcellsrevolutionen” – som ökar takten i att fasa ut växthusgaserna från transportsektorn. Det betyder att elbussarna som ska levereras i juni 2023, behöver möta en solcellsdriven tankanläggning för vätgas.

”Hönan och ägget kommer samtidigt” och Region Kronoberg ”öppnar dörren”.

Vår övertygelse kommer från den studiecirkel vi genomfört och den studieresa vi gjort till Mariestad kommuns vätgastankning.

Jan-Erik Davidson, Växjö, Ingemar Hugosson, Åseda, Per Wickman, Växjö, Rudolf Sillén, Växjö, Åke Carlsson, Lenhovda, Stefan Bengtsson, Alvesta, Tomas Blomster, Urshult, Ingmar Carlsson, Tingsryd, Bo Davidsson, Sävsjöström, Joakim Granefelt, Hjortsberga, Tryggve Hågård, Lenhovda, Fredrik Johansson, Fordonsprogrammet Växjö, Kent Johansson, Rörvik, Torgny Johansson, Växjö, Bengt Karlsson, Ljungby, Bertil Karlsson, Ingelstad, Lars Ingvar Karlsson, Ryd, Torbjörn Karlsson, Lenhovda, Gunnar Olofsson, Hamneda, Görgen Orre, Gemla, Sven Palm, Vislanda, Agne Paulsson, Tingsryd, Malte Sandberg, Tingsryd, Omar Sheikh, Fordonsprogrammet Växjö, Anders Sjöstrand, Norrhult, Elis Svensson, Växjö, Lars-Göran Abrahamsson, Växjö, med flera

Annons
Annons
Annons
Annons