Annons

Tydlighet och enkelhet skapar bra företagsklimat

I alla typer av kontakt med Växjö kommun är ett serviceinriktat bemötande i fokus för så väl invånare, företag som civilsamhälle. När Centerpartiet hade näringsministerposten var utgångspunkten att en tillkommande regel innebär att två andra regler skrotas. Detta borde prägla även den kommunala förvaltningen i Växjö.
Debatt • Publicerad 28 maj 2020
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

I Växjö har vi jobbat med utgångspunkten en väg in för att skapa en enkelhet i hur man kommer i kontakt med kommunen. Blågröna Växjö har gett kommunledningen ett uppdrag att införa en insamlande regelkrångelfunktion vilket blir viktigt för att kunna räta ut frågetecken. Men i väntan på införandet finns krångligheter som måste ses över.

Centerpartiet har i dialog med företagare och invånare mött frågor kring kommunens sätt att fakturera. Det har upplevts att man får fakturor där man inte vet vad som faktureras och att man inte kan följa vad priset eller avgiften bygger på. Vår ambition är att det måste vara enkelt och tydligt att förstå vad kommunen tar betalt för oavsett om det handlar om tillsyn, VA-anslutningar eller bygglovshandlingar.

Annons

Om det i dag upplevs att man inte förstår vad det faktiskt är man betalar för och vad som ingår i en avgift anser vi därför att det behövs en översyn av rutinerna för hela kommunkoncernen. För Växjö kommun är det viktigt att ha ett gott företagsklimat och en invånar- och företagsvänlig service som ständigt utvecklas.

Vi ska inte krångla till det i onödan. Då kan vi undvika missförstånd, irritation och misstroende. Faktureringen från Växjö kommun ska vara tydlig och transparant så att invånares eller företagares tid används till annat än att tolka fakturor. Därför har Centerpartiet nu initierat att göra en översyn av rutinerna gällande faktureringsspecifikation så att det blir tydligt och lätt att förstå vad man faktiskt betalar för.

Andreas Olsson (C), gruppledare

”I alla typer av kontakt med Växjö kommun är ett serviceinriktat bemötande i fokus för så väl invånare, företag som civilsamhälle”, skriver Andreas Olsson (C).
”I alla typer av kontakt med Växjö kommun är ett serviceinriktat bemötande i fokus för så väl invånare, företag som civilsamhälle”, skriver Andreas Olsson (C).Foto: Berit Roald
Annons
Annons
Annons
Annons