Vem ska utföra arbetsuppgifterna?

Insändare Artikeln publicerades

Så har då den styrande majoriteten i Älmhult klubbat igenom de besparingsförslag som utbildningsförvaltningen lämnat.

Stefan Jönsson skriver om skolan i Älmhults kommun efter att den styrande majoriteten i kommunen klubbat besparingsförslaget.
Foto: Hossein Salmanzadeh / TT
Stefan Jönsson skriver om skolan i Älmhults kommun efter att den styrande majoriteten i kommunen klubbat besparingsförslaget.

Jag lägger här inget krut på besparingarna som sådana utan fokuserar på att man försvarar valet av nedskärningar med att man prioriterat den undervisande personalen för att det skall drabba barnen så lite som möjligt.

Bara för att man tar bort bibliotekarien, vaktmästaren och IT-pedagogen och ”centraliserar” dessa resurser försvinner inte arbetsuppgifterna de utfört på skolorna och vem har man tänkt skall utföra dessa?

Visst kan man ”skruva lite i ambitionsnivån”, men när eleverna glömt skåpnyckeln, vem skall öppna skåpet? När det kommer en ny elev, vem skall låna ut läroböcker och fixa dator? När toalettklottret inte snabbt tvättas bort eller målas över utan blir kvar och underbygger konflikter mellan elever, vem får reda i soppan? När böcker med signum Ocgb ligger i papperskorgen och Ocgc står under Hcf, vem skall placera dem rätt? Exemplen kan göras fler och ingen av oss som idag jobbar i Älmhults skolor tvekar om att svaret på frågorna är – ja just det, den undervisande personalen och var tas den tiden ifrån? Jo, eleverna - snacka om att bita sig i svansen!

Effekter av ”centralisering” har vi redan sett efter omorganisationen av lokalvården – engagemang, arbetsglädje och yrkesstolthet dödades när man övergick till en annan förvaltning och inte längre är en integrerad del av skolan. Personalen behövs ute på skolorna!

Ska man ”skruva lite i ambitionsnivån” borde man fokusera på arbetsuppgifterna och inte på vem som utför dem! Vilka av dagens arbetsuppgifter kan vi stryka? Vilka uppgifter kan samordnas för att få ihop till en ”kringtjänst” placerad på skolan?

För om man nu måste spara så gäller det att behålla så många som möjligt ute i skolvardagen där de naturligt bygger relationer med elever och undervisande personal, finns till hands, ”kan stället” och bidrar till att sänkta kostnader genom att hålla reda på utrustning och lokaler.

Varför inte vända på kuttingen och fundera över varför så mycket ”kringpersonal” i den kommunala sektorn finns på kommunhuset? Med dagens teknik borde det vara möjligt att utlokalisera till platser där den grundläggande verksamhet utförs. Samarbetet sinsemellan kan de lösa via teams, mail, chat, mobil och videosamtal!

När min politiker-namne ledde utbildningsnämnden med ”Sveriges bästa skola” som paroll kunde jag inte låta bli att pika honom om sänkt ambitionsnivå efter att jag hittat ett gammalt tidningsklipp från 90-talet med rubriken ”Europas bästa skola”. Skulle Gusten Mårtensson (C) yppa något om ”Smålands bästa skola” blir det en anmälan till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring!

Stefan Jönsson