Annons
Nyheter

Beslöjade och stolta

Nyheter • Publicerad 28 mars 2006
Ur boken slöjor. Foto: ELIN BERGE
Ur boken slöjor. Foto: ELIN BERGEFoto: 

Att slöjan är så mycket mer än bara ett stycke tyg på huvudet visar historien. I århundraden har den markerat religion, status, klass, ålder med mera. Ibland har det varit förbjudet att ha den på, ibland har det varit förbjudet att ta den av. I kampen mot kolonialherrarna i Algeriet blev slöjan ett vapen, en patriotisk markör och efter det har den ofta varit politiskt laddad som symbol just för motstånd eller för traditionella värderingar. Nuförtiden förknippar vi den enbart med muslimska kulturer, men det var inte så länge sedan den var lika sjävklar i en kristen tradition. Först på 1960-talet befriade till exempel katolska kyrkan kvinnorna från kravet att bära slöja under gudstjänsten.

Det är alltså mycket känslor och föreställningar förknippade med slöjor. Inte minst här i vårt land där vi allt oftare ser slöjbärande kvinnor.

Annons

Men varför bär de den, är de tvungna, vad betyder det att dölja sig, hur använder de den och vad representerar den för dem?

Det var några av frågorna som fotograf Elin Berge tog med sig på sin resa runt Sverige där hon mötte och porträtterade ett stort antal unga muslimska kvinnor. Hon var trött på mediernas förenklade bild av kvinnorna som offer för manligt förtryck och ville nyansera den. Det gör hon nu i boken Slöjor där kvinnorna framträder i ord och bild och idéhistorikern Edda Manga avslutar med en sammanfattning av slöjans historiska betydelser.

Flera av tjejerna framhåller slöjans betydelse för identiteten. Med slöjan syns det att man är muslim och man visar folk vem man är. Esma, 24 år menar "att bära slöja är att våga uttrycka det man känner innerst inne. Att stå för sina åsikter, som en punkare eller vad som helst. I Sverige har man det svårt som muslim. Då blir man extra envis. Spottar de efter mig tar jag på mig ett lager till."

Men slöjan erbjuder dem också ett skydd som dels inger respekt, dels flyttar fokus från utseende till person. De upplever en frihet med att bära slöja och slippa utseendefixeringen i det alltmer sexualiserade svenska samhället. Sirin, 27 år säger: "Jag stänger inte in mig för att inte synas. En kvinna med slöja visar mindre, men syns mer. Slöjan döljer det kroppsliga, men lyfter fram intellektet." Och Leyla påminner om alla avklädda modeller i reklamen som säljer varor med sin kropp. Det är kvinnoförtryck, inte att bära slöja, anser hon.

Med slöjan följer uppmärksamhet, vilket några tycker kan vara pressande. För de ser sig som ambassadörer för islam och måste tänka på vad de säger och gör. Det är ett ansvar. Ria förklarar: "Människor kommer att döma alla muslimer och islam om jag gör något fel."

Anab berättar att hon är både högljudd och har sjal och tror att vissa misstycker, att det inte är passande.

Berges bilder är okonstlade och raka, tagna i naturligt ljus och i stort sett helt utan omgivande miljö, för det är kvinnorna och deras slöjor det handlar om. Här finns alla sorter - heltäckande, traditionella, chica, romantiska, smyckade, tuffa, färgglada och strikta slöjor. Och Berge lyfter fram dem alla som en del av kvinnornas personligheter.

Det är spännande och intressant att få ta del av tjejernas funderingar och inställning till slöjan. Inte minst eftersom det rör sig om en grupp som sällan kommer till tals överhuvudtaget i det offentliga Sverige. De har alla reflekterat över sitt handlande. Men deras tankar om slöjan ger också en mångsidig bild av dem själva som starka, moderna, medvetna och stolta tjejer långtifrån undergivna offer.

Eva Dandanelle
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons