Annons
Nyheter

Den fria kärlekens baksida

Lagom till kvinnodagen kommer Åsa Mobergs första och tidigare outgivna roman. Trots att den har nästan 40 år på nacken känns den som klippt och skuren för år 2011.
Nyheter • Publicerad 8 mars 2011
På bilden synts Åsa Moberg. Bilden är tagen i början på 1970-talet.Foto: SCANPIX
På bilden synts Åsa Moberg. Bilden är tagen i början på 1970-talet.Foto: SCANPIXFoto: Camilla Carnmo
Foto: 

Den självbiografiska romanen utspelar sig under några år kring 1970 och handlar om Julia, framgångsrik textilkonstnär som tycks leva efter sina egna spelregler. Trots att det är den fria kärleken som är på modet lever hon monogamt med sambon Rune. När hon träffar Hubert ställs hela hennes värld på ända. Julia vänder blicken inåt: verklighetens relation ställs mot fantasins, är gräset verkligen grönare på andra sidan? Ja, jag vet hur det låter. Det är som baksidestexten på en Harlequin­roman. Men den här boken har fler bottnar.

Moberg beskriver den strävsamma tvåsamheten i en tid då den närmast var tabu. Det är en roman om den fria kärlekens baksidor, men också om den bestående kärlekens slit och belöningar. Om längtan efter någonting mer, någonting annat.

Annons

Julia tror på kärlek vid första ögonkastet och den livslånga relationen. Hennes förhållande pendlar mellan tristess och passion och hålls ihop av stark kärlek likväl som av vana, ägodelar och ett gemensamt liv. Hon tror inte på det perfekta engångsligget eller kompissex, hon vill ha sex för kärlekens skull. Det kan låta som ett högre syfte, men här vänder Moberg på steken och visar hur kärlek också kan användas för att kuva kvinnan.

I vår kultur är det ofta kvinnor som tar kärleken på störst allvar. Relationen mellan Julia och Rune betraktas av omgivningen som jämställd men i själva verket känns han mer som hennes överhuvud än hennes livskamrat. Hon frågar, han domderar, förklarar, beordrar. Han låter henne vara be­gåvad och uppmuntrar hennes framgång men vägrar att diska eller damm­suga. När hon börjar längta efter en annan man är det såklart henne det är fel på, inte relationen. Det är hon som har för höga krav på till­varon, hon som inte har vett att njuta av deras äktenskapliga tristess.

Mobergs roman kan ses som ett tidsdokument över de strömningar som påverkade samhället under slutet av 1960- och början av 70-talet, bland annat feministiska tankegångar. Det slår mig gång på gång att mycket av det Julia kritiserar fortfarande finns kvar. På många sätt står vi och stampar på samma ställe.

Moberg beskriver ett konsumtionssamhälle som profiterar på kvinnan, en tillvaro där en ung kvinna har svårt att tas på allvar och måste passera en viss ålder för att ses som någonting mer än bara dekoration. Hon diskuterar det förvridna och avmagrade kvinnoidealet, hur kvinnan tar det huvudsakliga ansvaret för barnen och synen på mannens aktiva och kvinnans passiva sexualitet.

Ändå är Kärleken i Julia Anderssons liv ingen vidare subversiv skildring. Snarare motsatsen, det är något så ovanligt som en tvåsamhetshyllning från det fria 1970-talet. Det skrevs många böcker om den fria kärleken under samma tidsperiod men de flesta av dessa intog motsatt hållning, Maken, Fräls oss ifrån kärleken och Rädd för att flyga är några av exemplen som Moberg tar upp i efterordet.

Man kan se det som att Julia är otypisk för sin tid men karaktäristisk för vår: en barnlös karriärist med höga pretentioner och drömmar om det perfekta förhållandet. Nog är det många som kan identifiera sig med henne. Kanske är det därför som jag tycker så mycket om den här boken.

CECILIA KÖLJING

Kärleken i Julia Anderssons liv

Författare: Åsa Moberg

Förlag: Natur & Kultur

Camilla Carnmo
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons