GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Är det med spöktåg ni bygger era investeringar?

Alvesta är i dag ett mycket viktigt nav i södra Sveriges järnvägstrafik både när det gäller person- och godstrafik. Som Alvestabo har man växt upp med järnvägen och sett dess betydelse för samhället och dess utveckling.
Replik • Publicerad 13 maj 2021
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Lars-Olof Franzén, Alvesta Alternativet, fortsätter debatten om tågtrafiken.
Lars-Olof Franzén, Alvesta Alternativet, fortsätter debatten om tågtrafiken.
Foto: Filip Sjöfors

Vi har tagit fram flera förslag under årens lopp när det gäller att utveckla järnvägen. Långt före både Krösatågens och Öresundstågens tid tog vi fram förslag på motsvarande trafik med nyöppning av stationer, bland annat på östra Alvesta och vid Fläkten i Växjö (utanför kommungränsen).

Därefter utvecklade vi ett koncept efter riktlinjerna för riksbangård syd med en utflyttad bangård och triangelspår. Detta innehöll också en modern utformning av Alvesta Järnvägsstation med ett spårsystem som skulle ge utrymme för åtta tåglägen och en plattformsbredd som uppfyllde de säkerhetskrav som krävs.

I stället blev resultatet att dagens båda plattformar lever på en dispens från säkerhetskravet bara för den dagens makthavare hellre såg tillkomsten av ett resecentrum än långsiktiga lösningar.

Vårt förslag ”Bangård Sydost” togs emot med stor välvilja från alla operatörer på järnvägen vid det tillfället. Trafikverket (dåvarande Banverket) utformade en egen idéstudie med datering 2003-10-14 och till den också en Teknikutredning 2003-09-22. Alltså inte på 1990-talet som herrarna Sven Sunesson (C) och Thomas Haraldsson (C) vill framställa det i sin debattartikel.

Att ingen vill tala om denna lösning är väl att vara lite förhastad eftersom man själva skriver att Trafikverket arbetar med en del av denna utredning i form av triangelspåret. Värt att notera är Trafikverkets egen skrivning i denna studie:

Idéstudien visar att det finns tekniskt och fysiskt genomförbara lösningar avseende en utflyttad bangård och nytt triangelspår söder om Alvesta. För triangelspåret finns tre alternativ studerade. Det längsta av dessa kan kombineras med en utflyttad bangård. Med idéstudien som underlag kan Banverket inte ta ställning mellan alternativen. I en eventuell framtida förstudie bör alla alternativen studeras vidare.

Nu är alltså triangelspåret under planering och trots att kommunen har planmonopolet har frågan inte varit upp till diskussion i något politiskt forum i Alvesta under hela den tid Thomas Haraldsson, c, verkat som kommunalråd. Ett enda inledande möte har avhållits med den järnvägskommitté som till slut kom till på bland annat vårt initiativ. Är det detta herrarna menar med samarbete.

Ni pratade om nya stambanor men tydligen inte om några höghastighetståg. Är det samma gamla tåg ni pratar om så är det väg hög tid att ni hoppar på vår idé om ett tredje spår längs nuvarande stambana. Det vore ett gyllene tillfälle för centern att undvika att skapa fler barriärer för folket utanför storstadsområdena.

Till sist trodde jag att herrarna visste vad de pratar om när det gäller sträckan Alvesta – Växjö. De påstår att det går 96 persontåg per dygn mellan orterna. Jag kollade dagens (6.5 2021) turlista och fann att det totala antalet persontåg var 39 varav 21 avgångar och 18 ankomster till Alvesta. 57 av herrarnas avgångar finns bara som spöktåg, men det skulle gå att köra 96 persontåg på dagens bana utan kostsamma investeringar i ett prestigeprojekt.

Lars-Olof Franzén, järnvägsentusiast och kommunpolitiker, Alvesta Alternativet

”Ni pratade om nya stambanor men tydligen inte om några höghastighetståg. Är det samma gamla tåg ni pratar om så är det väg hög tid att ni hoppar på vår idé om ett tredje spår längs nuvarande stambana.”
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.

Läs mer