Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Bygg järnväg som behövs

Trafikverket presenterade i dagarna sin utredning om höghastighetsjärnväg. Det står nu klart att S-regeringens förslag har nått vägs ände. Det behövs ett omtag som är kostnadseffektivt, bra för arbetsmarknadsregionerna, näringslivet och för medborgarna. Växjö kommun har utrett en lösning för Småland och Skåne. Regeringen behöver nu utreda en lösning för Sverige.
Anna Tenje (M) anser att S-regeringens förslag om höghastighetsjärnväg har nått vägs ände.
Anna Tenje (M) anser att S-regeringens förslag om höghastighetsjärnväg har nått vägs ände.
Foto: Johan Nilsson/TT
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

S-regeringen har under två år drivit på för en höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg respektive Malmö och naglat sig fast vid Sverigeförhandlingens förslag. Växjö kommuns utredning lyfter en alternativ strategi för nya stambanor i södra Sverige som vi ställer till regeringens förfogande. Strategin bygger på fyra grundprinciper:

• Bygg ut i etapper.

• Bygg ut de delar som har störst kapacitetsproblem först.

• Bygg järnväg där människor bor.

• Bygg för både fjärrtrafik och regionaltrafik och säkra kapaciteten för godstrafiken.

Södra Sverige behöver en skyndsam utbyggnad av etappen Lund-Hässleholm och nästa etapp Hässleholm-Alvesta/Växjö bör prioriteras för att klara kapacitetsproblemen på Södra stambanan. Det skulle förbättra regionaltrafiken i befolkningstäta områden av norra Skåne och sydöstra Småland. Tredje etappen bör vara Alvesta/Växjö till Jönköping, vilket skulle stärka Smålands arbetsmarknad. En östlig dragning innebär bättre och ökad godstrafik på Södra stambanan, förbättrad regionaltrafik och möjlighet till etappindelning utan att fjärrtrafiken blir nämnvärt långsammare.

Sverigeförhandlingen fokuserade helt på ändtrafiken mellan storstäderna och föreslog en järnvägskorridor i västra Småland, där trafikunderlaget är dåligt. Den sträckningen avlastar därmed inte Södra stambanan och regionaltrafikens eller godstrafikens behov löses inte heller. En västlig dragning genom Småland går inte att bygga i etapper och nyttan uppstår inte förrän järnvägen är klar.

Enligt Trafikverkets får den långväga trafiken 94 procent av nytta i Sverigeförhandlingens förslag, medan endast 6 procent av nyttan tillfaller den regionala trafiken. Trafiknyttan blir förödande liten jämfört med kostnaderna och enligt Trafikverket förlorar skattebetalarna 60 öre på varje satsad krona.

S-regeringens förslag kostar mer än 200 miljarder kronor för Sveriges skattebetalare, bara för att stockholmare ska komma snabbare till Göteborg och Malmö. Landsbygdens skattebetalare förlorar därmed nästan hela kronan. Stockholms handelskammare är en uttalad motståndare och kritiken från trafikforskare och ekonomer är samlad. Riksrevisionen anser att planeringsprocessen inte haft en förutsättningslös karaktär.

Det finns många anledningar för sydöstra Småland att helt avfärda Sverigeförhandlingens förslag. Det handlar inte om att vara motståndare till järnvägssatsningar, utan att våra skattebetalare inte ska få betala för hela kakan och bara få smaka på smulorna. Sydöstra Småland har upprepade gånger blivit utan viktiga statliga infrastruktursatsningar och behovet av regionala infrastruktursatsningar är stort för att kunna fortsätta växa och stärkas som arbetsmarknadsregion.

S-regeringens hårt kritiserade förslag missar inte bara målet, det missar passagerarna och näringslivet och ökar bristerna i järnvägsnätet.

Den svenska järnvägen är i stort behov av upprustning och utbyggnad. Vi har utrett hur södra Sveriges problem kan lösas och listan på väl motiverade järnvägssatsningar är lång. Det behövs ett omtag som bygger på kostnadseffektivitet, stärkta arbetsmarknadsregioner, förbättrade villkor för näringslivet och bättre resmöjligheter för medborgarna.

Anna Tenje (M), kommunstyrelsens ordförande, Växjö kommun

S-regeringens hårt kritiserade förslag missar inte bara målet, det missar passagerarna och näringslivet och ökar bristerna i järnvägsnätet.

Läs mer