De estetiska ämnena måste komma tillbaka
I bild och formämnet används de förmågor som gjorde att Homo sapiens en gång överlevde som art, till skillnad från Neandertalarna. Ämnet är marginaliserat av makthavare och skolledare, och okunskapen är hisnande. 2011 plockades de obligatoriska estetiska ämnena bort från gymnasiet. Detta måste ändras.
1. Konst. Grottmålningarna förde kunskap, erfarenheter, kultur och tradition vidare. Bilder säger andra saker än det som uttrycks med ord. I dag översköljs vi av bilder som påverkar oss mer än någonsin. Om vi inte ska bli offer för andras manipulerande behöver vi förstå både våra egna och andras bilder.
2. Föreställningsförmågan. Förståelsen att ett annat sätt att leva är möjligt, med hjälp av fantasi, lek och innovationer. Vi har hittat på vår nuvarande kultur, alltså kan vi hitta på en ny. I bildämnet använder eleverna flera sinnen för att förstå och lösa problem. I skapandet lär man inte bara utantill det redan vedertagna utan når bortom det vi redan känner till. Vi kan få svar på våra innersta frågor, glömma tid och rum och få kontakt med fantasins värld.
3. Abstrakt tänkande. Att uppfatta det väsentliga hos ett fenomen eller en situation för att kunna se helheter. Abstrakt tänkande behöver kontakt med intuitionen, fantasin och känslan att livet har ett högre syfte. I bild- och formprocesser tränar man förståelsen för symboler och abstrakta begrepp.
4. Symbolspråket. I vårt inre bygger vi upp bildbanker av våra erfarenheter. Det vi ser i den inre spegeln är de symboler vi skapat utifrån olika känslor, erfarenheter och egenskaper från olika tider och platser. Symbolerna formas i vårt undermedvetna av något som tidigare var kaos. Erfarenheterna förtätas och innehåller mer information än orden kan förmedla. Individuella och kollektiva symboler blir riktmärken för artens fortlevnad. Genom att synliggöra symbolerna kan vi lyfta dem till en medveten nivå.
”Symbolspråket är det enda universella språket”, sa Erich Fromm.
5. Handens kunskap. Det var tumgreppet som en gång utvecklade vår hjärna. Handen är människans yttre hjärna. När hand, idéer och kreativitet samverkar mår vi bra. Oxytocinhalten ökar, vi blir lugnare och får ökad lyckokänsla. Vi kan fokusera och bli mer närvarande.
Handen är ett redskap för att gripa och förstå världen. Men också ett redskap att tänka med.
Intellektuell kunskap och erfarenhet ihop med handens kunskap, kontakt med vårt rika inre liv, föreställningsförmågan, symbolspråket, intuitionen, fantasin och en känsla för helheten gjorde att vi överlevde för länge sedan. Detta kan vi konkurrera om med framtidens robotar och datorer.
Annkristin Andersson, bildlärare, symbolpedagog, konstnär