Annons

Debatt: ”Barn måste få stöd i tid”

Moderaterna i Alvesta skriver en debattartikel om att ge mer stöd till elever som halkar efter.
Debatt • Publicerad 15 juni 2024 • Uppdaterad 18 juni 2024
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Genrebild: Elever och lärare i klassrum
Genrebild: Elever och lärare i klassrumFoto: Jonas Ekströmer/TT

Snart befinner vi oss där – i den blomstertid som kommer med lust och fägring stor, i klassrum dekorerade med blommor, på skolgårdar smyckade med björkar, i kyrkor sjungandes om barfotabarn och smultron på strån. Barn och ungdomar klädda i välpressade plagg och välkammat hår, en rektor som håller tal och jordgubbstårta och saft på en filt. En tid då sommaren nalkas och då gräs och gröda gror.

Skolavslutning i all sin ära, vackert och stämningsfullt, men för några av våra skolungdomar börjar lovskolan på måndagen därpå igen då de inte klarat att få de betyg som behövs, eller den behörighet som krävs för att komma in till gymnasiet. Att barn och ungdomar får en god utbildning är en nödvändighet både nu och inför framtiden. Få saker är så avgörande för ett lands utveckling som en bra skola.

Annons

För de flesta eleverna går det bra i skolan och framtiden ser ljus ut, men det finns också motsatsen. Trots allt så har resultaten i den svenska skolan sjunkit i 20 år. I dagsläget lämnar cirka 15 procent av eleverna årskurs nio utan behörighet till gymnasiet, och en än mycket högre procentsats för de barn som invandrat till Sverige under mellan- och högstadiet.

”Fler ska lära sig, fler ska kunna gå på skolavslutning och känna stolthet och glädje att de klarade av skolan.”

Flera av de här eleverna har stött på trubbel längs skolgången, oftast är det inget som dykt upp under vårterminen i nian utan en problematik som funnits sedan innan. Men vad kan då göras för att stävja detta? Svaret är komplext och kräver flera lösningar, både djupgående och av snabbare karaktär. Bäst hade varit om pengarna kunde läggas på skolan redan innan barnet halkat efter. Vi vet att tidiga insatser är oerhört effektiva och lyckosamma för barn, deras kunskaper och deras välmående.

En av våra lösningar är att ge mer tid till elever i behov. Ibland räcker inte tiden i den vanliga skolan till och här behövs insatser. Vi vill ha tidiga lovskolor, redan på lågstadiet ska barn som halkat efter få extra tid att sätta grunderna tillsammans med behöriga pedagoger. Vi vet också att behovet är extra viktigt för elever som kommer från familjer med svagare utbildningstraditioner. Barn måste få stöd i tid. Det är då gräs och gröda gror.

En annan lösning vi vill satsa på är ännu mer läxhjälp, och även den ska komma in tidigt. Vi vet att läxhjälp är en bra strategi för att fler elever ska lyckas. Att få hjälp med studieteknik och den extra hjälpen hur mattetalet ska lösas, att få tid till att lugnt och strukturerat sätta sig och jobba för att bli bättre på något tillsammans med en behörig pedagog, en tid för att nöta lite extra. Det ökar möjligheterna för alla elever att utvecklas så långt som möjligt i sitt lärande, men också att bidra till en ökad likvärdighet.

Moderaterna vill mycket och vi tycker att skolan är enormt viktig. För att stärka elevernas kunskaper vill vi ge dem mer tid och mer hjälp i skolan. Använd loven och mer läxhjälp - och det tidigt i grundskolan. Ger vi barnen mer hjälp så kommer vi tillsammans räta ut siffrorna.

Fler ska lära sig, fler ska kunna gå på skolavslutning och känna stolthet och glädje att de klarade av skolan. Låt somrar nalkas där gräs och gröda gror för fler barn och ungdomar i Alvesta kommun.

En röst på Moderaterna är en röst på skolan!

Katarina Tuneskog, Moderaterna, andra vice ordförande utbildningsnämnden i Alvesta kommun

Claudia Crowley Sörensson, Moderaterna Oppositionsråd

Helen Gustavsson, Moderaterna, 2 v ordförande Omsorgsnämnden

Annons
Annons
Annons
Annons