Annons

Debatt: ”Ett triangelspår i Älmhult är helt avgörande för flödet på Södra stambanan”

Regering och riksdag behöver satsa medel på en ordentlig utbyggnad av den svenska järnvägen, skriver Centerpartiet i Älmhult i en debattartikel.
Publicerad 4 juli 2024
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Enkelt förklarat betyder triangelspår i Älmhult att trafik till och från Sydostlänken, till Volvo i Olofström, Karlshamn och Karlskrona, smidigt kan passera utan trafikkaos”, skriver Yvonne Jonsson (C) och Gusten Mårtensson (C). På bilden: Tågstationen i Älmhult.
”Enkelt förklarat betyder triangelspår i Älmhult att trafik till och från Sydostlänken, till Volvo i Olofström, Karlshamn och Karlskrona, smidigt kan passera utan trafikkaos”, skriver Yvonne Jonsson (C) och Gusten Mårtensson (C). På bilden: Tågstationen i Älmhult.Foto: Jonas Engman

Även om tågens förseningar i Älmhult är ett hett ämne för företagare, resenärer och kommunens politiker, handlar detta inte om bypolitik. Det handlar om att öka investeringstakten för Sveriges infrastruktur.

Framkomligheten på Södra stambanan måste bli bättre. Enkelt förklarat betyder triangelspår i Älmhult att trafik till och från Sydostlänken, till Volvo i Olofström, Karlshamn och Karlskrona, smidigt kan passera utan trafikkaos. Idag sker växling på bangården i Älmhult.

Annons

Situationen på Södra stambanan är minst sagt bekymmersam. Resenärer är förtvivlade, som de tusentals som dagligen arbetspendlar till Ikea i Älmhult. En icke fungerande infrastruktur, i det här fallet järnvägen, är ett allvarligt hot mot näringslivet; lokalt, regionalt och nationellt.

Värst är att ingen ljusning är i sikte. Sverige vaknade upp för sent och nu bygger man dubbelspår mellan Lund och Hässleholm. Beräknat att vara färdigt 2043, alltså om ca 20 år.

”Det handlar inte om bypolitik eller frustrerade resenärer och företag i Älmhult”

Samtidigt vet vi att trafiken mellan Tyskland och Danmark kommer att öka lavinartat med den nya transportlänken Fehmarn-Bält. Tunneln började byggas 2021 och ska enligt plan vara klar 2029, 15 år innan vi i Sverige ens byggt klart dubbelspåret mellan Lund och Hässleholm.

Tyskland och Danmark ansvarar för projektet som innebär att man bygger en 18 km lång tunnel för järnväg och motorväg under havsytan, mellan Rödby och Puttgarden. Trafiken mellan Tyskland och Danmark kommer att öka lavinartat. Man räknar att resan kommer ta 7 minuter för tåg och 10 minuter för bil. Idag enbart färjetrafik som på samma sträcka tar 45 minuter.

I Danmark började man direkt satsa på sin infrastruktur för att maximera potentialen av ökat trafikflöde. Motsvarande satsning i Sverige lyser med sin frånvaro.

Centerpartiet vill:

• Att Trafikverket i det korta och nära perspektivet beslutar om ett triangelspår i Älmhult. Ett triangelspår är viktigt för trafiken till och från Sydostlänken och dessutom helt avgörande för flödet på Södra stambanan.

• På nationell nivå anser vi att det är helt avgörande att regering och riksdag satsar medel på en ordentlig utbyggnad av den svenska järnvägen. Idag går ca 0,7 procent av BNP till infrastruktur, 1970 var motsvarande satsning 2 procent.

Det handlar inte om bypolitik eller frustrerade resenärer och företag i Älmhult, utan om utveckling av näringslivet i hela södra Sverige och vår nationella säkerhet, som kräver goda och säkra kommunikationer i ett osäkert omvärldsläge.

Yvonne Jonsson (C), Kommunstyrelseledamot

Gusten Mårtensson (C), Kommunalråd med ansvar för näringslivsfrågor

Annons
Annons
Annons
Annons