Annons

Debatt: ”Regionledningen har visat att man kan tänka om – gör det också i järnvägsfrågorna”

Sjukhusbeslutet öppnar för andra möjligheter!, skriver Lars-Olof Franzén för Alvesta Alternativet i en debattartikel.
Debatt • Publicerad 13 juni 2023
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Bilder från torsdagens presskonferens. Beslutet om att inte bygga ett nytt sjukhus presenterades. Robert Fredriksson (SD), Anna Zelvin (KD), Henrietta Modig Serrate (S),  Elizabet Peltola (C), Kerstin Wirhen (V), Bo Bergsjö (L) och Mikael Johansson (M).
Bilder från torsdagens presskonferens. Beslutet om att inte bygga ett nytt sjukhus presenterades. Robert Fredriksson (SD), Anna Zelvin (KD), Henrietta Modig Serrate (S), Elizabet Peltola (C), Kerstin Wirhen (V), Bo Bergsjö (L) och Mikael Johansson (M).Foto: David Johansson

Torsdagens belsut om att skrota planerna på ett nytt sjukhus i Räppe öppnar upp möjligheterna för andra infrastrukturprojekt i länet. Behovet av ett dubbelspår på järnväg från Växjö till Öjaby kan skjutas på framtiden liksom övriga väg- och trafikfrågor som Trafikverket aktualiserat i samband med sjukhusbyggnationen.

Vi pratar gärna klimatfrågor men när det gäller att få upp godstransporterna på järnväg är regionens politiker tystlåtna kanske beroende på att Alvestas politiska ledning är så totalt ointresserade av utveckling i denna riktning. Men för mig som dagligen ser Volvotågen rusa förbi Hjortsberga och då ser 50-talet lastbilslaster på varje tågekipage är det kanske lättare att förstå denna klimatvinst.

Annons

Dessa eldrivna godstransporter som i motsats till de eldrivna vägtransporterna utförs utan stora miljökonsekvenser är det rimligt att också Alvesta kommun och framför allt Växjöregionen inser behovet av en vidareutveckling av godstrafiken på järnväg.

Med tillgång till nya regionala infrastrukturpengar måste rejäla och kostnadseffektiva åtgärder till.

”Regionledningen har visat i sjukhusfrågan att man kan tänka om. Nu har man tillfälle att göra det också i järnvägsfrågorna.”
Lars-Olof Franzén, Alvestaalternativet.
Lars-Olof Franzén, Alvestaalternativet.Foto: Anna Karolina Persson

Vi kan idag med egna ögon konstatera vilka resurser Trafikverket har lagt på ombyggnaden av väg 25 förbi Hjortsberga. Trafiksäkra avfarter har skapats och där Alvesta Västra utgör en av grundpelarna i det förslag till utflyttad bangård och logistikcentra som Alvesta Alternativet tog fram redan 2004.

Här finns nu möjligheter att slopa Trafikverkets förslag om en planfri korsning på Blädingevägen och ett triangelspår inne i Alvesta. Ett förslag som kommer att låsa fast genomfartstrafiken i Alvesta centrum på mycket lång sikt med långvariga miljökonsekvenser för boende i Alvesta.

Med en förläggning av 126:an i anslutning till den nya avfarten vid Alvesta Västra och längs Barsebäcksledningen till Hjälmaryd. Därtill med Triangelspåret i ett läge söder om Alvesta enligt Trafikverkets egen utredning från 2004 skulle både en ny godsbangård och ett logistikcentra för hela regionen kunna skapas längs med 126:an.

Regionledningen har visat i sjukhusfrågan att man kan tänka om. Nu har man tillfälle att göra det också i järnvägsfrågorna. Kan Alvestas politiska ledning göra detsamma vore vi på god väg att uppfylla Agenda 2030:s klimatmål.

Lars-Olof Franzén

ledamot i samhällsbyggnadsnämnden

Alvesta Alternativet

Annons
Annons
Annons
Annons