GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Du har fel, Tomas Eneroth, samhällsnyttan går först

Om bara samhällsnyttan skulle styra infrastrukturinvesteringar skulle politiken reduceras till ett excelark. Det menar Tomas Eneroth i en stor intervju i Smålandsposten den 10 mars. Ett märkligt svar på den massiva kritiken på regeringens planer för infrastruktur. Men också ett svar som visar att det inte lär bli några större satsningar i Kronoberg. Självklart ska samhällsnyttan väga tyngst när skattebetalarna ska betala.
Moderaterna tycker att Tomas Eneroth har fel prioriteringar.
Moderaterna tycker att Tomas Eneroth har fel prioriteringar.
Foto: Anton Hedberg
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Svensk infrastruktur har många problem, bland annat ett eftersatt underhåll värderat till 66 miljarder för järnväg och väg. Det saknas dessutom 105 miljarder kronor för att kunna genomföra de projekt som ligger i nuvarande infrastrukturplan. Underhållet på svenska vägar är så dåligt att hastigheten sänkts på många ställen av trafiksäkerhetsskäl. Trafikverket bedömer att det behövs ytterligare 525 miljarder för att bibehålla nuvarande standard på vägar och järnvägar. I Kronoberg och i Sydöstra Sverige har både underhåll och nya satsningar varit minimala sedan länge.

I vanlig ordning skyller Socialdemokraterna och Eneroth på alliansregeringen i det mesta. När infrastrukturminister säger att vi drog ner är det faktiskt inte sant. Ett historiskt infrastrukturarbete inleddes redan 2007, där Sveriges investeringar låg högst i norden och även större än Tysklands. Men man tvingades också fylla de finansieringshål som Persson-regeringen lämnade efter sig. Där projekt dragits igång utan att de fanns i budgeten. Den djupa ekonomiska krisen 2008-2009 försenade något de extraordinära satsningarna, vilket även Tomas Eneroth borde vara ödmjuk inför.

Transportsektorns klimatavtryck står högt på listan, säger Eneroth, det gör den på vår också. Men vi hoppas att det betyder såväl bättre vägar för skogstransporter som väg 941 i Fröseke som dubbelspår på järnvägen mellan Alvesta och Växjö. Inte byggandet av höghastighetståg, som har mycket litet eller noll värde för klimatet eller för Kronoberg. Slutnotan för höghastighetstågen beräknas till hissnande 400 miljarder kronor och samhällsnyttan, som infrastrukturministern raljerar kring, är riktig låg. Projektet som är omodernt innan det ens är klart, har kritiserats av Trafikverket, Riksrevisionen och Sveriges ledande infrastrukturforskare och borde skrotas.

Detta är sammantaget en ganska dyster bild. Samtidigt befinner vi oss i en av de mest spännande perioderna för infrastrukturen. Hundrafemtio år av industriell utveckling driven av energi från fossila bränslen håller på att fasas ut. De stora internationella företagen satsar hundratals miljarder i forskning och utveckling av fossilfria motorer. Varje månad visas reklamfilmer med nya bilmodeller som drivs fossilfritt. Elbil, som bara för fem år sedan var det samma som en Tesla för en miljon kronor, har gått från något ouppnåeligt till ett allt mer realistiskt alternativ när familjer med vanliga inkomster byter bil. Norge har som mål att allt inrikesflyg skall vara fossilfritt senaste 2040. Lastfartyg som drivs av segelliknande konstruktioner. Utvecklingen går svindlande fort.

Den 8 april kommer enligt regeringen infrastrukturpropositionen. Moderaterna kommer i anslutningen till denna presentera en egen sammanhållen politik där vi på ett hållbart sätt prioriterar gods- och pendlingsflöden samt flygplatser, vägar och järnvägar i hela Sverige. Vi kommer fortsätta värna skattebetalarnas pengar och säga nej till höghastighetståg. För även om det finns många moln på den infrastrukturpolitiska himlen så bär framtiden också på många fantastiska möjligheter. Detta förutsätter dock en hållbar och modern infrastrukturpolitik där varje skattekrona används effektivt för miljö, jobb och bättre tillväxt.

Maria Stockhaus (M), infrastrukturpolitisk talesperson

Katarina Brännström (M), riksdagsledamot, Kronobergs län

Sofia Stynsberg (M), ordförande tekniska nämnden, Växjö Kommun

"Projektet som är omodernt innan det ens är klart, har kritiserats av Trafikverket, Riksrevisionen och Sveriges ledande infrastrukturforskare och borde skrotas."

Läs mer