GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

E-handeln måste ta sitt klimatansvar

Handeln under årets Black Friday slog nytt rekord och under jul- och nyårshelgerna spås svenskarnas konsumtion fortsätta öka. Klimat- och miljöpåverkan från den här typen av konsumtion syns inte i den officiella statistiken och är i dagsläget svår att minska med statliga styrmedel. Studier visar också att det inte räcker med mer information för att konsumenter ska ändra sitt beteende. Återförsäljare och e-handelsaktörer behöver därför ta större ansvar och göra det lättare för konsumenter att göra hållbara val.
Debatt • Publicerad 29 december 2021
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Henrik Montgomery/TT

Under shoppingveckan Black Week handlade svenskarna för hela 13,5 miljarder kronor. Högst på önskelistorna stod elektroniska varor som har stor miljöpåverkan. Utsläppen från vår konsumtion är svåra att beräkna, men Naturvårdsverket räknar med att de är nästan dubbelt så stora som de utsläpp som ingår i vår officiella statistik.

En SIFO-undersökning visar att 72 procent av inköpen under årets Black Week gjordes online. Den digitala butiken medför nya utmaningar för hållbar konsumtion. Konsumenter styrs exempelvis i den digitala butiken på ett sätt som helt skiljer sig från en vanlig butik. Ofta är innehållet skräddarsytt till oss personligen för att öka vår benägenhet till köp. Dessutom blir vi mer benägna att handla efter pris än efter kvalitet när vi inte får chansen att känna och pröva varorna. Och vid kassan gör smidiga betallösningar det ännu enklare att konsumera.

När nätbutiker är utformade för att vi ska handla så mycket som möjligt är det inte konstigt att människor konsumerar ohållbart. Studier har visat att bara informativa åtgärder inte är tillräckliga utan att mer ansvar behöver tas av den som tillhandahåller utbudet.

Här är tre saker e-butiker bör göra för att uppmuntra hållbara konsumtionsval:

• Gör det hållbara valet förvalt

Lyft fram det mer hållbara som attraktivt, till exempel genom att förenkla valet genom att göra det till förval och ta bort onödiga steg i valprocessen.

• Ta in ett större utbud av hållbara produkter och tjänster

Minska klimatpåverkan från transporter genom att göra fossilfri transport till förval. Genom att öka utbudet av hållbara produkter visar butikerna att det går att konsumera hållbart och ändå ha valmöjligheter. Det kan bli aktuellt att även ändra prisstrategier och företagspolicy.

• Analysera data och vidta åtgärder för hållbar konsumtion

Arbeta systematiskt med att analysera dataflöden och utvärdera effekten av olika åtgärder för hållbara val. E-butiker har stora möjligheter att samla in data om kundbeteenden och därigenom bli bättre på att sälja hållbart, genom att till exempel motverka byten och återköp som leder till ökade transporter.

Alla delar av samhället behöver samarbeta om vi ska nå klimatmålen. Om butikerna tar ett större ansvar för konsumtionens miljöpåverkan kommer de inte bara bli mer attraktiva som varumärken utan kommer också bidra till att skapa efterfrågan på hållbara produktionsmetoder utomlands.

Annelise de Jong, forskare inom hållbar konsumtion, IVL Svenska Miljöinstitutet

Marie Fossum Strannegård, vd IVL Svenska Miljöinstitutet

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.