Annons

Färdtjänstreglementet behöver diskuteras

De senaste veckorna har flera lokalmedier rapporterat om en synnedsatt 16-åring som nekats färdtjänst till och från skolan. För att nå den kollektivtrafik han i avslaget hänvisas till behöver han korsa 23:an, en hårt trafikerad väg. Det är farligt för vem som helst och inte mindre farligt för någon med synnedsättning.
Debatt • Publicerad 9 mars 2023
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
För oss socialdemokrater är det oerhört viktigt att vi har en generös bedömning av färdtjänst, inte minst när det gäller våra barn och unga, skriver
För oss socialdemokrater är det oerhört viktigt att vi har en generös bedömning av färdtjänst, inte minst när det gäller våra barn och unga, skriverFoto: JANERIK HENRIKSSON / TT

I ett uttalande i Sveriges Radio P4 Kronoberg menar färdtjänsten att ”kraftig synnedsättning, svårt att läsa skyltar och svårt att orientera sig i kollektivtrafik är inte skäl nog att få färdtjänst.” Jag är inte ensam om att ha reagerat på detta.

Region Kronoberg ansvarar idag för handläggning och beslut om färdtjänst och riksfärdtjänst för personer folkbokförda i Alvesta, Lessebo, Ljungby, Tingsryd, Uppvidinge och Växjö. 2025 är tanken att Markaryd och Älmhult ska ansluta.

Annons

Patientföreningar uppger till media och i samtal med oss politiker att man upplever att avslagen blivit fler de senaste åren. Det är inte färdtjänstlagen och reglementet som förändrats – det är tolkningen av lagtext och reglementen som blivit hårdare, menar man. Det ligger nära tillhands att tänka att det är besparingar som ligger till grund för det som upplevs som en trend runt om i landet.

För oss socialdemokrater är det oerhört viktigt att vi har en generös bedömning av färdtjänst, inte minst när det gäller våra barn och unga. De ska kunna ta sig till och från utbildning och ha en aktiv fritid. Ytterst handlar en välfungerande färdtjänst faktiskt om att alla ska kunna delta på lika villkor i samhället. Och det är politikens ansvar att se till att det är möjligt.

Därför lämnade jag den 21 februari in en skrivelse till trafiknämnden i vilken jag efterfrågar en redovisning av nuvarande färdtjänstreglemente samt statistik över antalet bifallna och avslagna ansökningar de senaste fem åren. Jag vill också se en grundlig analys över om det finns någon åldersgrupp, patientgrupp eller något annat som sticker ut i statistiken. När skrivelsen kommer upp på trafiknämndens sammanträde senare i vår hoppas jag på en bra diskussion om hur vi kan förbättra vårt färdtjänstreglemente. I den diskussionen är det möjligt att vi har olika stora ambitioner men jag tror att vi kommer kunna enas över partigränser om att det aldrig kan vara rimligt att reglemente eller lagtext öppnar för att hänvisa synnedsatta barn att gå över hårt trafikerade vägar.

Joakim Pohlman (S), 2:e vice ordförande i trafiknämnden

”Patientföreningar uppger till media och i samtal med oss politiker att man upplever att avslagen blivit fler de senaste åren. Det är inte färdtjänstlagen och reglementet som förändrats – det är tolkningen av lagtext och reglementen som blivit hårdare, menar man.”
Annons
Annons
Annons
Annons