GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Flygandet måste minska!

I Smålandsposten den 7 september drar både Centerpartiet och Moderaterna ut till flygets försvar. Miljöpartiet de gröna konstaterar att flyget måste minska radikalt om vi ska klara de klimatmål som vi har satt och om vi ska ha en chans att nå de avgörande mål som Parisavtalet stipulerar. Då räcker det inte med att skjuta upp förändringar eller sitta och vänta på teknikskiften som kommer om tio år.
Debatt • Publicerad onsdag 06:00
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Regeringen vill stänga Bromma flygplats och bygga bostäder.
Regeringen vill stänga Bromma flygplats och bygga bostäder.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kritiken mot Brommautredningen att den utgår från ett dagsläge och inte från läget före pandemin är märkligt. Klimatkrisen är ju just här och nu och det är här och nu som förändringar måste ske.

Argumentet att hela Sverige ska leva hänger ju inte på flyget. I norra Sverige har flygplatser en avgörande roll men knappast i södra Sverige med bra tågförbindelse till flera större flygplatser för de nödvändiga flygresorna som ibland måste göras. Men att näringslivet skulle stå och falla med en liten, olönsam flygplats är väl magstarkt. Också näringslivet visar med tydlighet att de är beredda att ställa om och ta sitt ansvar för att vi ska nå våra utsläppsmål. Arbetet i Fossilfritt Sverige talar sitt tydliga språk. Under pandemin är vi många som lärt oss att digitala möten fungerar utmärkt i de flesta fall. De möten som ändå måste ske på plats i exempelvis Stockholm går det utmärkt att ta tåget till. Även om just den dagen blir lång går det utmärkt att åka fram och tillbaka till Stockholm över dagen. När detta, efter det vi lärt oss, behöver ske mycket mer sällan minskar behovet av flyg avsevärt.

Miljöpartiet de gröna vill också se mer grön teknik inom flyget. Det är viktigt att forskning satsas på detta och den dagen vi kan flyga hela inrikesflyget på solenergi eller biobränsle kan diskussionen om hur många flygplatser som är rimligt att ha tas upp igen. Tills dess måste flyget minska radikalt! Klimatet kan inte vänta!

Att infrastrukturen i Sverige är eftersatt är helt klart och därför satsar nuvarande regering just på upprustning av det befintliga tågnätet och regiontrafiken. Här finns mycket att göra framgent och dessa satsningar kommer än mer att visa på att flyget inte behövs på flera av de platser i landet som nu flera partier värnar så hårt om.

När flygplatser läggs ner för att de är olönsamma eller för att människor använder andra mer klimatsmarta sätt att mötas på och nyttjar tåget kommer staten att behöva gå in på ett tydligt sätt så att ambulansflyg, räddningsflyg och flyg för att släcka skogsbränder kan hanteras på ett tryggt sätt i hela landet. Att ha charterresor och pendling till Stockholm är inte ett argument för att behålla dessa saker där de behövs, det går att lösa på andra sätt.

Vi befinner oss i en klimatkris. Under pandemin har näringsliv och medborgare visat att vi kan ställa om snabbt när vi måste. Nu är det dags att ta klimatkrisen på samma allvar och ställa om vårt samhälle. I det samhället har flyget, åtminstone på kort sikt, en allt mindre roll att spela.

I stället för att omhulda flyget bör vi tillsammans göra allt vi kan för att snabbt minska våra utsläpp. Det ger oss handlingsutrymme att på sikt finna hållbara tekniker för både flyg och andra transporter.

För Miljöpartiet de Gröna

Magnus P. Wåhlin

Cheryl Jones Fur

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.