GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Järnvägen går utanför kommungränsen

Lars-Olof Franzén verkar tro att järnvägsfrågor kan begränsas till Alvestas kommungräns. Alla järnvägar passerar både kommun och länsgränser. Alla järnvägsprojekt, oavsett storlek, påverkar långt bort i systemet. Därför måste vi engagera oss i och ta hänsyn till, problem som finns både hos oss och i andra delar av södra Sverige. Dessutom är det så att genom samarbete kommer man längre.
Replik • Publicerad 4 maj 2021
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Det behövs dubbelspår mellan Växjö och Alvesta, menar Sven Sunesson (C) och Thomas Haraldsson (C).
Det behövs dubbelspår mellan Växjö och Alvesta, menar Sven Sunesson (C) och Thomas Haraldsson (C).
Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Dubbelspår mellan Alvesta och Växjö är behövligt redan i dag. Det går vardagar 96 persontrafikståg plus något godståg. Redan i dag är det många förseningar i kollektivtrafiken, på grund av trängsel på banan. Genom dubbelspår ges möjlighet att passa tiden, systemet i hela södra Sverige blir mindre sårbart och dessutom får planerad utökning av trafiken plats. Dubbelspår är planerat i tre delar. Sträckan in på stationen i Alvesta är den mest komplicerade och därmed inte med i någon plan ännu.

Vi har inte skrivit någon insändare om höghastighetståg. Däremot har vi skrivit att det behövs nya stambanor. Det är redan i dag trängsel på större delen av södra stambanan. Därför behövs nya spår. En förutsättning för nya stambanor är att de planeras så att de kan användas av tåg som går på andra banor också. Det vill säga, det ska vara möjligt att köra med till exempel ett Öresundståg från Kalmar upp på ny stambana och vidare till Jönköping eller Stockholm. Då kommer nya stambanor till nytta för hela landet. Det har funnits diskussioner om andra funktioner på nya stambanor, som vi förkastar. Nya stambanor är en förutsättning för att kunna köra mer gods på järnväg.

Triangelspåret som nämns i Lars-Olofs Franzéns artikel är redan planerat och projektledare arbetar med frågan hos Trafikverket.

Lars-Olof Franzén pratar om en godsbangård, som det fanns en idéstudie till på 1990-talet, som ingen på Trafikverket eller någon annanstans, vill diskutera. Man kan fråga sig vilken som är verklighetsfrämmande.

Nya stambanor, dubbelspår, triangelspår, gods på järnväg och förbättrad kollektivtrafik arbetar vi i Centerpartiet för. Vi har stöd för det både hos trafikverket och verkligheten.

För Centerpartiet

Sven Sunesson, Västra Torsås, regionråd

Thomas Haraldsson, Vislanda, kommunalråd

”Det är redan i dag trängsel på större delen av södra stambanan. Därför behövs nya spår.”
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.