GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Markaryd, Ljungby och Växjö har länets sämsta vägar

Markaryd, Ljungby och Växjö har Kronobergs sämsta vägar. Hela 39,8 procent av de statliga vägarna i Markaryd är i dåligt eller mycket dåligt skick. Motsvarande siffra för Ljungby är 30,8 procent och Växjö är 20,9 procent. Framkomligheten på våra vägar är en grundläggande demokratifråga. Nu krävs stora satsningar för att säkerhet och effektivitet i transportnätverket inte ska bli ännu sämre än vad det redan är i dag.
Debatt • Publicerad 29 december 2021
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Pontus Stenberg/TT

Transportföretagen har brutit ned data från Trafikverket. Vägarnas tillstånd är en sammanvägning av vägytemätningar och livslängdsanalys, där åkkomfort, spårdjup och förväntad livslängd används som parametrar för att ge en bred bild av vägnätets tillstånd. Resultatet är dystert. Förra året uppskattades underhållsskulden av vägnätet till 19 miljarder kronor och skulden beräknas växa till 42 miljarder kronor till år 2030 om inte ytterligare medel tillförs. För att bibehålla dagens standard skulle den nuvarande budgeten behöva öka med ytterligare två miljarder per år. För att vägnätet ska bli bättre krävs att budgeten utökas med fyra miljarder årligen.

Ett vägnät med god standard som möjliggör säkra och snabba resor är kittet som håller samman stad och land. Att varor och människor kommer fram är avgörande för samhällets utveckling. Tyvärr är standarden alldeles för låg och satsningarna på det statliga vägnätet otillräckliga.

Även Trafikverket anser i sitt förslag till nationell infrastrukturplan för perioden 2022–2033 att underhållssatsningarna skulle behöva fördubblas för att klara av att möta de försämringar som sker. Ett eftersatt vägnät gör vägarna mindre säkra att köra på, vilket påverkar hur snabbt det går att köra. Konsekvensen är att vårt avlånga land blir ännu längre och att stad och land slits isär.

Tillväxten och utvecklingen i Kronoberg är beroende av en bra framkomlighet för att kunna transportera varor på ett konkurrenskraftigt sätt. I hela Kronobergs län är 22,3 procent av de statliga vägarna i dåligt eller mycket dåligt skick. För både näringsliv och privatpersoner är satsningar på ett ökat vägunderhåll därför helt nödvändiga.

Sverige växer och allt fler ska samsas på vägarna. Vi behöver en långsiktig vägunderhållsplan som ser till landets alla vägar. Det är hög tid att ta ett helhetsgrepp kring nödvändiga upprustningar för att säkerställa ett bra och effektivt transportnätverk. Ju längre tid vi väntar, desto större blir underhållsskulden. Det är dags att investera i och underhålla vår infrastruktur, i Markaryd, Ljungby, Växjö och i hela landet.

Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen

Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef Transportföretagen

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.