Annons

Nej, Bromma flygplats behövs inte

Förra veckan drog Moderaterna i länet och riksdagen sin lans för flyget på denna debattsida.
Replik • Publicerad 9 mars 2023
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
För Växjös och hela södra Sveriges näringsliv är det satsningar på nya järnvägar som behövs. Där finns den framtida potentialen, skriver politiker från MP.
För Växjös och hela södra Sveriges näringsliv är det satsningar på nya järnvägar som behövs. Där finns den framtida potentialen, skriver politiker från MP.Foto: Stina Stjernkvist/TT

Vi förstår att Moderaterna jublar över att det kan komma statliga stödpengar till kommunala flygplatser. Det har aldrig varit deras ambition att värna klimatet eller ett hållbart resande. I stället jublar de över att regeringen och SD genom Tidöavtalet beslutat sig för att behålla den förlegade flygplatsen Bromma. Samtidigt är de tvärt tysta om den nedmontering av Sveriges järnvägsnät som regeringen håller på med och som slår mot Kronobergs resenärer och näringsliv.

Pandemin och nya resvanor har kraftigt minskat inrikesflyget. Företag som ser över sina klimatavtryck söker sig till mer hållbara resesätt. Detta gör att det är svårt att upprätthålla ett kommersiellt gångbart flyg. Trots detta gör den nya regeringen allt för att blåsa liv i det. Nu vill man öka antalet beredskapsflygplatser: ytterligare ett sätt att pumpa in statligt stöd i något som inte fungerar.

Annons

Man pratar om att flyget snart är fossilfritt och kommer gå på el. Branchorganisationen Svenskt flyg säger att inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030. Ingenting i dagens utveckling tyder på att detta mål kommer att nås. De enorma mängder biobränsle som måste till går rent teoretiskt att pumpa in i flygen redan idag men det görs inte. Det skulle kosta för mycket och slå undan benen för det flyg vi har kvar. Det mest sannolika är att vi hamnar i samma läge som med reduktionsplikten för bensin och diesel: det blir så dyrt att gå över till biobränslen att flygbranschen kommer lämna målet när det är dags att nå det. Målet låter bra idag men slutar i ren retorik.

Eftersom man förstått att biobränslen i flyget inte kommer fungera pratar man sig i stället varm för elflyget. Till och med Bromma flygplats som har förlorat nästan 60 procent av resenärerna och är ett ekonomiskt slukhål ska räddas av elflyg. Men ingenting tyder på att elflyget kommer lösa några reella problem ens under de närmsta decennierna. De flygplan man pratar om finns inte och visionärerna lämnar nu den rena eldriften som idé. Statens egen utredare anser att Bromma kan läggas ned. Det är rimligt och för den som måste flyga är det ju Arlanda, inte Bromma, som är platsen för byten ut i världen.

För Växjös och hela södra Sveriges näringsliv är det satsningar på nya järnvägar som behövs. Där finns den framtida potentialen. Men genom den skrotning av nya stambanor som regeringen och SD nu genomför riskerar befintlig stambana snart att korka igen. Det är fjärrtåg, regionaltåg och godståg som ska samsas om utrymmet. Med den expansion som man räknar med på spåren kommer resande från Kronoberg att fortsatt dras med i förseningar, om de ens vågar ta tåget. Det är inte en hållbar utveckling och den slår mot vanliga människor: arbetspendlare, affärsresenärer, och vanliga Kronobergare som är på väg till släkt och vänner. Det behövs nya stambanor, det behövs underhåll och det behövs en upprustning av sträckan Alvesta - Växjö. Men att förenkla resandet för vanliga medborgare verkar inte vara prioriterat för Moderaterna i Kronoberg – i stället verkar de mest intresserade av att subventionera sitt eget flygande till Stockholm.

Daniel Helldén (MP), riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson

Magnus P. Wåhlin (MP), kommunalråd

”Att förenkla resandet för vanliga medborgare verkar inte vara prioriterat för Moderaterna i Kronoberg – i stället verkar de mest intresserade av att subventionera sitt eget flygande till Stockholm.”
Annons
Annons
Annons
Annons