GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ordningsregler och trafiksäkerhet gäller även elsparkcykel

Det är i grunden alltid positivt med nya företagsetableringar. Blågröna Växjö är måna om att ha en kontinuerlig och god dialog med näringslivet för att underlätta företagsetableringar och verksamheters behov av förändring efter säsong. När det kommer till etablering av elsparkcykelverksamheter har vi i samspråk med andra intressenter haft en bra dialog där vi framfört att kommunen i dagsläget ser över förutsättningarna för hur vi tillsammans med företagen ska kunna möjliggöra dessa etableringar under ordnade former.
Debatt • Publicerad 18 oktober 2021
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Nyetableringar av exempelvis elsparkcyklar får inte på något sätt påverka trafiksäkerheten och tillgängligheten negativt, skriver Blågröna Växjö.
Nyetableringar av exempelvis elsparkcyklar får inte på något sätt påverka trafiksäkerheten och tillgängligheten negativt, skriver Blågröna Växjö.
Foto: Lars-Göran Rydqvist

När vi nu ser över gällande ordningsstadga i syfte att komplettera för nytillkomna verksamhetsformer som elsparkcyklar hämtar vi in goda exempel på hur andra kommuner gått tillväga. Solna är en kommun som har ett framgångsrikt förfarande där ordningsföreskrifterna fastställer vilka offentliga platser där staden får upplåta mark för stationer där uthyrning av elsparkcyklar kan tillåtas. I detta fall ska intressenter söka tillstånd för markupplåtelsen och staden upplåter därefter marken mot en uppräknad avgift för station och antal elsparkcyklar. Precis som vid annan form av upplåtelse på offentlig mark i Växjö kommun måste det sökta tillståndet förnyas med jämna tidsintervaller.

Solnamodellen förutsätter och har som utgångspunkt att företag som väljer att etablera uthyrning av elsparkcyklar också ansvarar för att upprätthålla god ordning genom att skyndsamt hantera felparkerade cyklar och flytta dem till stationerna. Vid misskötsel av hanteringsansvaret flyttas felplacerade fordon av kommunen och därefter får dessa hämtas ut av företagen mot avgift, precis som de åtgärder Växjö initialt vidtagit för att skapa ordning i det offentliga rummet. När vi nu går vidare med att se över våra lokala ordningsföreskrifter är det viktigt att se över möjligheterna till ett begränsat antal fordon, på ett begränsat antal platser där den här typen av verksamhet kan bedrivas.

Nyetableringar av exempelvis elsparkcyklar får inte på något sätt påverka trafiksäkerheten och tillgängligheten negativt. För oss är det av stor betydelse att verksamheten inte utgör hinder för gående och tillgängligheten för de som vistas i det offentliga rummet.

Vi ser positivt på etablering av nya näringsverksamheter och vill skapa ordnade goda former för införande genom förändringar i Växjös lokala ordningsföreskrifter. Vi har redan i dag former för hur tillstånd ska sökas vid exempelvis uteserveringar och torgförsäljning. Dessa ser vi nu över för att hitta en bra lösning som är hållbar både för kommun, invånare och nya verksamhetsformer som är beroende av att söka tillstånd för upplåtelse av offentliga rummet.

För Blågröna Växjö i tekniska nämndens arbetsutskott: Sofia Stynsberg (M), Cheryl Jones Fur (MP), Claes Bromander (C), Kaj-Mikael Petersson (KD) och Stanley Ståhl (L)

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.