GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Regeringen – hjälp bilägare i Kronoberg bli klimathjältar

Förra året lovade den socialdemokratiskt ledda regeringen ett stöd på cirka 5 000 kronor till de som vill bygga om sin bensinbil så att den kan köras på etanol. Stödet skulle kunna minska koldioxidutsläppen i Kronoberg med omkring 49 000 ton. Vi på Autoexperten uppmanar regeringen – inför konverteringsstödet nu och hjälp länets bilägare att bli klimathjältar.
Debatt • Publicerad 12 januari 2022
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Fredrik Sandberg / TT

Utsläppen från våra resor och transporter står för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Största delen kommer från personbilar. I Kronoberg finns cirka 55 000 bensindrivna bilar. De släpper ut 70 000 ton koldioxid – varje år.

Förra året presenterade Miljöpartiets språkrör Per Bolund, då finansmarknadsminister, en nyhet i samband med att statsbudgeten offentliggjordes: För att minska utsläppen skulle regeringen införa en konverteringspremie för bensinbilar som byggs om till att kunna tankas med etanol eller biogas. Premien skulle täcka halva kostnaden, så det skulle bara kosta cirka 5 000 kronor att gå över till biodrivmedlet etanol.

Just nu säljs det rekordmånga laddbara bilar – och det är bra. Men många har inte råd att byta bil, och det saknas möjlighet att ladda elbilar på många platser i landet. Dessutom rullar en personbil i snitt 17 år innan den skrotas.

En stor fördel med etanol är att det går att tanka på nästan varenda mack över hela landet. En annan fördel är att det är enkelt att konvertera en bensinbil till etanoldrift, det klarar en verkstad på mindre än en dag. Det ger därför stor klimatnytta direkt. Etanol producerad i Europa sänker i snitt koldioxidutsläppen med cirka 70 procent jämfört med bensin, enligt Lantmännen.

Om alla bensinbilar i Kronoberg skulle konverteras kan utsläppen minska med 49 000 ton – direkt.

För drygt ett år sedan ansåg regeringen att konverteringsstödet var ett väldigt bra sätt att göra om sin bil till en miljöbil. Så vad hände med stödet?

Vi uppmanar Sveriges nya regering:

1. Inför konverteringsstödet. Vi på Autoexperten har redan utbildat 14 av våra cirka 400 verkstäder så att de kan konvertera till etanoldrift, och kommer att utbilda alla om stödet införs. Vi kommer även utbilda verkstäder i konvertering till gasdrift.

2. Förenkla administrationen efter konverteringen. Alla bilar, där en auktoriserad verkstad installerat ett konverterings-kit godkänt i andra EU-länder, bör typgodkännas automatiskt.

Regeringen – vi står redo. När ska ni hjälpa bensinbilsbilägare i Kronoberg att bli klimathjältar?

Hanna Bühlmann, hållbarhetschef Autoexperten

Anders Nilsson, affärsområdeschef Autoexperten

Anders Fagerlund, Bilservice i Åseda

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.