Renodla tjänsten som aktivitetssamordnare överallt
Vi vet mycket väl att det ordnas aktiviteter på våra särskilda boenden. Men om det är en exakt likadan verksamhet man vill ha i hela kommunen (och det är väl rimligt), varför tänker man inte tvärtom? Renodla tjänsten som aktivitetssamordnare överallt! Det oerhört betydelsefulla samarbetet med civilsamhället är svårt att etablera om man bara har några timmar emellanåt att lägga på sociala aktiviteter. Det handlar om att skapa kontakter med såväl föreningar som enskilda frivilliga för att få till något bra och hållbart.
Det är just skillnaden mellan att ha en aktivitetsansvarig och att ”smeta” ut tjänsten på flera ombud som är den springande punkten. Arbetet som aktivitetsansvarig har man aktivt valt på grund av intresse, socialt engagemang och fallenhet. Att vara aktivitetsombud innebär att man i sin tjänst som exempelvis undersköterska ska ansvara för sociala aktiviteter då och då.
Det är en viss skillnad på att ha eget ansvar för en verksamhet och att ha ansvaret delat mellan ett antal medarbetare.
Med egna erfarenheter av att ha jobbat med båda dessa modeller gällande social aktivering ser vi vilken skillnad det kan vara.
Vi tvivlar inte på att omvårdnadspersonal också kan göra mycket för våra äldre, men ska det bli ett stressmoment då man ska försöka klämma in det i sitt grunduppdrag blir det inga bra förutsättningar.
Vi ser och hör ofta larmsignaler om att omsorgspersonal har en tuff arbetsmiljö med tajta scheman och sjukskrivningar med personalbrist som följd. Ingen behöver fundera särskilt länge på vad som kommer att rationaliseras bort när man tvingas ”gå kort” på grund av att man inte får tag på vikarier.
Bäst resultat på både kort och lång sikt får vi med aktivitetsansvarig personal på våra boenden, låt undersköterskorna göra det de är bäst på. Tillsammans får vi god kvalitet på äldreomsorgen!
Lena Nikolausson (SD), Hazel Eriksson (SD)
Ledamöter i Omsorgsnämnden, Alvesta kommun