GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Så kan arbetsgivarna i Kronoberg locka nya medarbetare

Arbetsgivarna i Kronoberg bedömer att valåret 2022 inleds med en kraftig jobbtillväxt – det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer. Men för att rekrytera rätt kompetens så måste man anpassa sig till den nya hybrida arbetsmarknaden, där människor i allt högre utsträckning efterfrågar frihet, flexibilitet och kompetensutveckling. Det skriver Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup.
Debatt • Publicerad lördag 06:00
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
En majoritet av svenskarna vill arbeta på distans flera dagar i veckan i framtiden, skriver Mikael Jansson vd för ManpowerGroup.
En majoritet av svenskarna vill arbeta på distans flera dagar i veckan i framtiden, skriver Mikael Jansson vd för ManpowerGroup.Foto: Jonas Ekströmer/TT

Efter några svåra år för arbetsmarknaden inleds valåret 2022 med en stark framtidstro i Kronoberg. ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer visar att arbetsgivarna i Kronoberg och Östra Götaland förväntar sig en kraftigt ökad efterfrågan på arbetskraft, med en sysselsättningstrend på hela +35 procent under första kvartalet. Det är i paritet med rekordprognosen +34 procent på riksnivå.

Samtidigt som arbetsgivarna förväntar sig att bidra till en rekordartad jobbtillväxt så har pandemin fått många att omvärdera sina liv. Hög lön och goda karriärmöjligheter är viktigt för de allra flesta, men många har under pandemin uppvärderat betydelsen av balans i livet och flexibla arbetsvillkor och oroas över att behöva gå tillbaka till arbetsplatsen dagligen mot sin vilja. Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life, visade i höstas att bara var tionde av de svenskar som distansjobbat under pandemin vill arbeta uteslutande på kontoret i framtiden.

Tre av fyra arbetsgivare uppger att de har svårt att hitta rätt kompetens och för att lyckas tror vi det är nödvändigt att stärka sitt arbetsgivarvarumärke. Den arbetsgivare som kan erbjuda valfrihet och flexibilitet ökar sina chanser i kampen för att behålla och rekrytera morgondagens talanger. Därför ger vi följande tre tips till arbetsgivarna i Kronoberg:

1. Eget inflytande

Fyra av fem svenskar, 78 procent, tycker att flexibiliteten att välja när och varifrån man vill arbeta har blivit viktigare under pandemin, och en majoritet av svenskarna vill arbeta på distans flera dagar i veckan i framtiden. Arbetsgivare som tillmötesgår medarbetarnas nya önskemål och erbjuder inflytande över arbetsdagen kommer att ha en stor konkurrensfördel i rekryteringen.

2. Stärk ledarskapet

Hälften av svenskarna, 48 procent, uppger att den kollegiala sammanhållningen försämrats under pandemin. När kollegor arbetar på distans och under andra tider på dygnet ställs nya krav på ledarskap och arbetssätt. Rusta framtidens chefer genom utbildningar i tillitsbaserat ledarskap och coachning i självledarskap.

3. Satsa på kompetensutveckling

Enligt Manpower Work Life anser 75 procent av svenskarna att kompetensutveckling har blivit viktigare under pandemin. De arbetsgivare som systematiskt arbetar med kompetensutveckling på kort och lång sikt kommer att stärka sitt arbetsgivarvarumärke – och öka sin konkurrenskraft.

Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.