Samförstånd i cykeltrafiken
De är avsedda att ge cyklisterna laglig rätt att färdas i full fart utefter snabbcykelleder, till exempel utefter Söderleden, trots att det finns korsande påfarter för bilar. Där har bilen skyldighet att väja för inte bara biltrafiken på söderleden utan även för de snabba cyklisterna.
Annars har bilar skyldighet att väja bara för fotgängare. Det betyder alls inte att cyklister har någon slags skyldighet att förvandla sig till fotgängare genom att kliva av cykeln, även om det förstås är en möjlighet. En cykel är ett fordon och får framföras som ett sådant även i biltrafiken där det inte finns en cykelbana. Men en cyklist får korsa en bilväg endast om det kan ske helt utan fara, annars ska han väja för bilen.
Men här i Växjö (och i hela Sverige?) har bilarna börjat sänka farten vid övergångsställen så att cyklisten snabbt och enkelt kommer över på ett säkert sätt. Bilisterna har förstått att det är både snabbt och säkert. Som cyklist tar jag mig snabbt över så fort jag uppfattat att bilen sänker farten istället för att höja den. Men bara som osäker cyklist som kliver av cykeln har jag laglig rätt att få hänsyn från bilisten.
Vi får hoppas att känslan av osäkerhet och ovisshet om vilka övergångsställen som är äkta lagliga cykelöverfarter och var cyklisten har störst skyldighet att visa hänsyn, ger större försiktighet från båda parter.
De bilister som har svårt för cyklister borde själva träna upp sig som cyklister. Då öppnar sig nya vyer och ett nya möjligheter!
Lars Carlsson, Växjö