GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Skyddet för busschaufförerna mot covid-19 måste åter prioriteras

Smittspridningen fortsätter att öka i landet och ett nytt dygnsrekord (den 5/1) har tyvärr åter slagits. Som skyddsombud är det min skyldighet mot mina kollegor att få till ett tillfälligt stopp att öppna framdörrarna samt att slippa närkontakten genom att ta betalt av kunder vid förarplatsen.
Debatt • Publicerad 10 januari 2022
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Nu är det åter dags att ta upp frågan om att stänga framdörrarna på bussarna, skriver skyddsombud
et Stefan Gehrs.
Nu är det åter dags att ta upp frågan om att stänga framdörrarna på bussarna, skriver skyddsombud
et Stefan Gehrs.Foto: Matilda Elfgaard

Förra perioden då framdörrarna var stängda skedde detta endast på de trafikföretag där det lokala skyddsombudet drivit frågan till Arbetsmiljöverket. Deras beslut var klart och tydligt, ingen närkontakt med busschaufförerna tilläts. På de trafikföretag där det saknades skyddsombud som kunde driva frågan var det fortfarande ingång via bakdörren, men sedan skulle kunderna ändå komma fram och lösa biljett hos busschaufförerna som då exponerades för risken att bli smittade och även bli potentiella smittspridare.

Nu är det åter dags att ta upp frågan om att stänga framdörrarna, kräva att kunderna har giltigt färdbevis för att skydda mig och mina kollegor. Covid-19 ökar som sagt lavinartat, nya restriktioner införs i allt tätare takt, så nu finns det inte längre tid att dra ut på beslutet. Vår hälsa måste också prioriteras så min förhoppning är att Länstrafiken Kronoberg samt berörda beslutsfattare denna gång själva tar beslut om att återinföra begränsningarna.

Jag hoppas och tror att man kommit fram till att ansvaret inte kan ligga på respektive trafikföretag då de i slutändan inte äger frågan. Skulle ett trafikföretag på eget bevåg, efter att en riskanalys gjorts, besluta att busschauffören ska hålla minst två meters avstånd till kund och därigenom inte ha möjlighet att ta betalt skulle sannolikt ett vite delas ut.

Visst kan de skyddsombud som i dag finns ute på trafikföretagen skicka en anmälan till Arbetsmiljöverket. Förhoppningsvis skulle begränsningarna återinföras, men beslutet skulle dock ta tid, vilket vi inte har nu.

Om däremot berörda ansvariga på Länstrafiken/Regionen tog beslutet för ALLA trafikföretag skulle man, när faran klingat av, snabbare ha möjlighet att öppna upp igen och avbrottet skulle sannolikt bli betydligt kortare.

Redan i dag har Länstrafiken Kronoberg gett möjlighet att ”spärra sätesparet längst fram till höger på bussarna. Om det inte finns en skiljevägg mellan föraren och passagerarna bakom föraren, är vi positiva till att ni även spärrar av de 2 platserna precis bakom föraren”.

Ett steg i rätt riktning som vi välkomnar. De som dock inte får sitta på första sätesparet har redan passerat oss vid betalning med mindre än en meters avstånd.

Låt oss jobba tillsammans för att minimera smittspridningen och värna om vår hälsa.

Stefan Gehrs, skyddsombud
, regionbusschaufför

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Smålandsposten och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.