Annons

Ung Företagsamhet – en mellanstation på en entreprenöriell resa

Tisdagen den 14 mars var en höjdpunkt för många av Kronobergs läns ungdomar. I Ung Företagsamhets regi fick de i Ljungby Arena med egna affärsidéer demonstrera sin initiativ- och handlingskraft. För mig som entreprenörsforskare var det en alldeles särskild upplevelse att besöka denna mässa. Min egen forskning har nämligen visat att alla barn i (den ’laterala’) åldern 9-12 år är entreprenöriella. Jag sökte bekräftelse på att också ungdomar i tonåren kan praktisera entreprenörskap.
Debatt • Publicerad 21 mars 2023 • Uppdaterad 24 mars 2023
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Arkivbild

Ung företagsamhet som gymnasieprogram innebär att eleverna i lag utifrån en verksamhetsplan under ett knappt år får driva ett eget projekt. Tidigare har affärsverksamhet med egen ekonomisk vinst i sikte prioriterats. Idag intresserar man sig i både samhälle och forskning dock lika mycket för entreprenörskap som skapar nya sociala, ekologiska och kulturella värden. Funkibator i Växjö är ett bra exempel på detta.

Väl på plats i Ljungby fann jag att många elevföretag hade en dubbel verksamhetsidé. Den kunde lika mycket gälla omsorg om miljön eller socialt utsatta som om att tjäna egna pengar. Trots att många ungdomar på sin fritid engagerar sig i kulturella aktiviteter såg jag däremot inte mycket av sådant entreprenörskap. En gymnasist från kulturskolan i Tingsryd uppmuntrade jag därför att likt en gång Christina Nilsson sätta sin sångarkarriär på firma.

Annons

Som födda i den digitala teknikens tidevarv utnyttjar ungdomar den fullt ut. Inte bara för sociala kontakter sinsemellan utan också i sitt företagande. För de flesta utställare var verksamhetsidén lika mycket inbäddad i en digital verklighet som kopplad till praktiskt, handfast arbete.

Vad jag också fick veta under vandringen mellan utställningsstånden var att eleverna inte bara diskuterat sin affärsidé med kamrater, handledare och lärare. Många av verksamheterna byggde på ett smart samarbete med väletablerade företag. Kanske därför att företagssamarbete är typiskt småländskt – Gnosjöandan är ju rentav världsberömd. Det vore väldigt intressant att få veta hur dessa företag i sin tur ser på samarbetet med ungdomarna. Jag hoppas och tror att lärandet är ömsesidigt. Inte minst med tanke på ungdomarnas digitala kompetens. En färsk undersökning vid Linnéuniversitet visar nämligen att den digitala tekniken står i centrum för småländska småföretags förnyelse.

Idag finns allt fler kvinnor på höga positioner i näringsliv och i samhälle. Under min vandring mellan utställningsstånden slog det mig att de kvinnliga eleverna var särskilt ’på hugget’. Medan pojkarna mest pratade med varandra ropade flickorna ofta fram mig till sina produkter. Tjejer vet hur man skapa uppmärksamhet kring ett spirande företag.

En eloge också till arrangörerna som såg till att avslutningen blev något alldeles extra med häftig musik inför och under utdelningen av de många (15) olika vinnarpriserna. Nu det är bara att hoppas att länet får behålla majoriteten av sina alerta ungdomar. Nästa steg för dem skulle kunna vara att söka in på Linnéuniversitets entreprenörsutbildning som vi var först i landet med. Dessutom har universitetet genom sitt Linnaeus Venture AB nu börjat investera i innovativa studentföretag!

Bengt Johannisson, professor em i entreprenörskap vid Linnéuniversitetet

Annons
Annons
Annons
Annons